Waarom loopt de westminstermelodie van mijn klok te snel? (pendule klok)?

Het uurwerk zelf loopt prima op tijd, het betreft een pendule (westminster). Alleen de melodie gaat er elk kwartier als een speer doorheen. Als ik youtube video's zie van vergelijkbare klokken is de melodie daarbij vrij rustig. Ik zelf zat aan de veer te denken, maar ik heb geen idee.

1.9K

Antwoorden (2)

Het heeft onder andere te maken met de spanning van de veer (ik neem aan, dat het melodiewerk een eigen opdraaiveer heeft). Als deze strak is opgedraaid zal de melodie sneller lopen dan als de veer bijna afgelopen is. Je hoort immers ook, dat de veer bijna aan zijn einde is.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
De snelheid van de melodie wordt (mede) bepaald door een fan-governor, wellicht zijn deze bladen verstoft, of verbogen waardoor het tempo van de melodie versnelt, zo'n governor ziet eruit zoals op de foto, wellicht als je een kijkje in de klok neemt en het onderdeel kan herkennen je iets ziet wat niet volgens het plaatje is?
Plaatje bij antwoord