Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom loopt de westminstermelodie van mijn klok te snel? (pendule klok)?

Het uurwerk zelf loopt prima op tijd, het betreft een pendule (westminster). Alleen de melodie gaat er elk kwartier als een speer doorheen. Als ik youtube video's zie van vergelijkbare klokken is de melodie daarbij vrij rustig. Ik zelf zat aan de veer te denken, maar ik heb geen idee.

1.9K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Het heeft onder andere te maken met de spanning van de veer (ik neem aan, dat het melodiewerk een eigen opdraaiveer heeft). Als deze strak is opgedraaid zal de melodie sneller lopen dan als de veer bijna afgelopen is. Je hoort immers ook, dat de veer bijna aan zijn einde is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
De snelheid van de melodie wordt (mede) bepaald door een fan-governor, wellicht zijn deze bladen verstoft, of verbogen waardoor het tempo van de melodie versnelt, zo'n governor ziet eruit zoals op de foto, wellicht als je een kijkje in de klok neemt en het onderdeel kan herkennen je iets ziet wat niet volgens het plaatje is?
(Lees meer...)
Plaatje bij antwoord
4 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding