wat gaat er gebeuren als je als model langs je schoenen gaat lopen?

Ik ben model en mijn moeder zegt iedere keer dat ik niet langs me schoenen moet gaan lopen en dan vraag ik wat dat is en negeert me ze en ik wil wetem wat dat betekent en wat er dan kan gebeuren

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
5.3K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ze bedoeld waarschijnlijk dat je niet naast je schoenen moet gaan lopen, daarmee bedoeld ze dat je je niet beter of mooier moet gaan voelen dan anderen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nou, wat gebeurt er als je naast (langs) je schoenen loopt?’
Dan worden je sokken vies.
Met andere woorden: daar wordt je niet beter of mooier van

Antwoorden (1)

Het spreekwoord is: `naast zijn schoenen lopen`
naast zijn schoenen lopen = teveel eigendunk hebben, op anderen neerkijken, je boven anderen verheven voelen.

De uitdrukking naast zijn schoenen lopen is misschien als verwijzing naar iemand die zo met zichzelf bezig is dat hij bij het aankleden lukraak zijn voeten neerzet.
Dat is wel eens geopperd, maar taalkundigen houden het op 'oorsprong onbekend'.
De uitdrukking moet vrij nieuw zijn. Omstreeks 1920 was ze de redactie van het Woordenboek der Nederlandsche Taal niet bekend.

Toegevoegd na 5 minuten:
Een verklaring zou ook kunnen zijn:
je hoort in je schoenen te lopen, dat is je plek waar je voeten horen te zijn. Iemand die verwaand is, vindt dat hij op een betere plek hoort dan de plek waar hij hoort. Dan gaat hij naast die plek lopen, naast zijn schoenen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Amadea
7 jaar geleden
"Iemand die verwaand is loopt erg rechtop met de blik omhoog gericht. Daardoor heeft hij/zij geen zicht meer op zijn/haar voeten. Hij is als zodanig met zichzelf bezig, dat hij er geen weet van heeft waar hij zijn voeten neerzet en misschien dus wel naast zijn schoenen loopt.
In Vlaanderen kent men de uitdrukking ‘niet weten hoe men zijn voeten moet zetten’. Dat betekent hetzelfde als ‘naast zijn schoenen lopen’." https://www.kaptein-orthopedie.nl/bestanden/artikelen/8/64_67_Voetenmagazine_2_2009.pdf
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Die uitdrukkingen ken ik. Zij loopt met het hoofd in de nek en hij weet niet waar hij zijn voeten neerzet.
Michel Florijn bevestigt dat er in de naslagwerken niets te vinden is, zijn uitleg is ook alleen een vermoeden. Best wel een aannemelijke.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dank jullie wel
Antoni
7 jaar geleden
@JoanDArc, in verschillende delen van Nederland gebruikt men het woord "langs" in plaats van "naast". Het is dus niet vreemd dat de vraagsteller "naast je schoenen gaan lopen" vermeldt.
Antoni
7 jaar geleden
"Langs je schoenen gaat lopen", dát schreef de vraagsteller!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Antoni, ik begrijp je punt niet en al helemaal het uitroepteken niet. Kun je het mij uitleggen?
Wat de moeder van Damie bedoelt is Damie in elk geval duidelijk. Nergens lees ik dat iemand de vraag vreemd vindt, zoals deze gesteld is.
Dat men in verschillende delen van Nederland langs ipv naast gebruikt verandert de bedoeling van het originele spreekwoord niet.
http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/1627/
Antoni
7 jaar geleden
Met de eerste woorden van je antwoord "Het spreekwoord is..." lijk je de vraagsteller te willen corrigeren, zo was mijn indruk. Maar zowel "langs" als "naast" is correct, naar mijn mening. Met het uitroepteken in mijn tweede reactie benadruk ik vooral het corrigeren van mijn eigen tekst in mijn eerste reactie. Dat uitroepteken heeft verder niets te maken met jouw antwoord.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Antoni, Je hebt gelijk, beter was inderdaad geweest:
het gezegde 'langs je schoenen lopen' dat je moeder gebruikt is vooral bekend als het spreekwoord: 'naast zijn schoenen lopen'
Een vragensteller corrigeren, vinden dat hij de vraag verkeerd stelt, is absoluut mijn stiel of stijl niet.