hoeveel mensen puzzelen (legpuzzel) in Nederland ?

Ik doe een onderzoek naar legpuzzels en zou graag te weten komen hoeveel mensen tot deze doelgroep behoren.

alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.8K
SimonV
7 jaar geleden
Hier staan wat weetjes over legpuzzels:
http://www.jigthings.com/fascinating-facts-about-jigsaws/

Antwoorden (1)

Al ruim 250 jaar is het aanleggen van puzzels voor miljoenen mensen over de gehele wereld een favoriete hobby. De legpuzzel ontstond in 1760 toen kaartenmaker John Spilsbury de mappen ging plakken op hout en vervolgens in kleine stukjes zaagde. Eerst waren ze educatief voor de jeugd bedoeld, maar het grote succes kwam toen rond 1900 de eerste legpuzzels voor volwassenen verschenen. In 1933 werden er wereldwijd per week meer dan 10 miljoen puzzels verkocht. Iedereen geniet van het overwinningsgevoel bij het leggen van het laatste puzzelstukje, waarmee de afbeelding wordt gecompleteerd. Een prima middel om stress te verdrijven.

Legpuzzels maken is nog altijd een populaire bezigheid. Het is een misvatting dat vooral heel jonge kinderen en ouderen ze zouden leggen. Populaire puzzels zijn die grappige van illustrator Jan van Haasteren. Zijn puzzels zitten vol stripfiguurtjes die de mafste dingen doen. Op de Facebookpagina van Van Haasteren zijn alle leeftijden vertegenwoordigd; de teller ging begin oktober 2015 over de zesduizend fans. Jumbo brengt elk jaar 150 nieuwe puzzels voor volwassenen uit. In de Jan van Haasterenlijn zijn dat er gemiddeld vijftien. Daarnaast doen traditionele taferelen – dieren, landschappen en skylines van steden – het ook altijd goed. De puzzels van duizend stukjes, vijftig bij zeventig centimeter, zijn het populairst. Die grootte is praktisch voor op tafel en is voor de grootste groep mensen te doen.

Maar nu de hoeveelheid mensen in Nederland die zich ermee bezighouden. Dat is niet onderzocht, dus moet worden gegokt. Dat zal toch zeker acht procent van de bevolking zijn, en dat komt dan neer op meer dan 21.000 puzzelaars. Waarbij ik dan niet de peuters meetel die de tot hun vaste speelgoed behorende houten legpuzzeltjes maken.
Amadea