Bestaat er in Nederland ook een soort 'kill club' zoals in het boek Dark Places van Gillian Flynn?

In het boek/de film Dark Places komt er een club voor die bestaat uit mensen die gefascineerd zijn door onopgeloste moorden en hier hun eigen theorieën bij bedenken. Ik vroeg me af of zulke clubs echt bestaan (vast wel) en of ze ook in Nederland te vinden zijn. Of iets dat er op lijkt.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Antoni
8 jaar geleden
Oud-politieagenten zoals Jan Blaauw en voormalige misdaadverslaggevers zoals Peter R. de Vries houden zich hiermee wel eens bezig, maar dat is eerder semi-professioneel dan uit hobby-overwegingen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt Antoni voor het meedenken, Ik ben echter echt op zoek naar een clubje mensen die dit als hobby doet, niet individueel.
Cryofiel
8 jaar geleden
Richt zelf zo'n club op.
Antoni
8 jaar geleden
Zij doen dat ook niet (altijd) individueel, maar niet echt uit hobby, zoals ik al aangaf. Je zou desondanks eens contact met ze kunnen opnemen. Misschien kennen zij dit soort hobbyclubs. De suggestie van Cryofiel zelf zo'n club op te richten, lijkt mij overigens ook een goede. Als je daar ook nog een website bij maakt, hoor je waarschijnlijk vanzelf of er al vergelijkbare clubs van bestaan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Door zelf iets op te richten heb je ook invloed op de regels: wat kan wel, wat kan niet (in verband met de beperkingen aan bevoegdheden van burgers t.o.v. die van de politie).

Antwoorden (1)

Nee. In Nederland houden zich daar alleen professionele onderzoekers mee bezig.

Een vergelijkbare gezamenlijke hobby hebben amateur-archeologen. Die ontdekken bijvoorbeeld prehistorische grafvelden, en gaan dan uitzoeken hoe lang geleden die resten ter aarde kunnen zijn besteld. Of vuurstenen werktuigen, of het skelet van - zoals recent ontdekt werd - een holenleeuw.

Ook kan je je aansluiten bij een groep strandjutters of metaaldetector-amateurs. Die verdiepen zich in de plaatselijke geschiedenis en doen vondsten van honderden jaren oud.
Amadea