Bij een verrekijker spelen verschillende getallen een rol. Zo heb je bijvoorbeeld een 8x50-verrekijker. Dat houdt in dat de verrekijker 8x vergroot en dat het objectief een diameter heeft van 50 milimeter.

Een derde interessant getal heeft betrekking op het gezichtsveld. Dat is de breedte die je kunt zien op een afstand van 1000 meter. Een gezichtsveld van 300 meter betekent dus dat je 300 meter breed kunt kijken op een afstand van 1000 meter.

De getallencombinatie die je in je vraag geeft, lijkt te suggereren dat het gaat om een verrekijker met een objectief van 82 milimeter breed en een gezichtsveld van 1000 meter breed. Beide getallen lijken mij ongewoon. Klopt het dat je een fictief voorbeeld hebt gegeven?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bordensteker
9 jaar geleden
Ook ik begrijp geen snars van deze getallencombinatie. Hoe langer ik zoek, hoe meer ik er niets van snap.
Ik zag deze notatie alleen ergens voorbijkomen bij de beschrijving van een houwitser (een bepaald soort kanon). Van daar uit verder zoekend kwam ik slechts tot de conclusie dat men met deze notatie kan aanduiden dat bepaalde soort granaten een doordringend vermogen hebben van 82 millimeter pantserstaal indien afgevuurd van 1000 meter afstand. En alhoewel artilleristen zeker wel met verrekijkers zullen werken, is het niet logisch om de prestaties van de verrekijker op een vergelijkbare wijze te omschrijven. Nou ja: niet geschoten is altijd mis!
Bordensteker
9 jaar geleden
Trouwens, ik heb tijdens dat zoeken zo’n notatie ook ergens zien staan in verband met verrekijkers uit China. Maar ik heb niet kunnen vinden wat die getallencombinatie voor “field of view” dan eigenlijk zou kunnen betekenen. Het betreft een zoom-verrekijker, en die hebben uiteraard een variabel gezichtsveld: breed bij de kleinste vergroting en smal bij de maximale vergroting. Maar niet zo smal dat het in de buurt van 82 mm komt! Product Model : ZU8-20X40
Power : 8-20x
Objective Diameter : 40mm
Field of view : 82mm/1000m
Exit pupil diameter : 4.8mm
Lenses : blue , ruby coated
Appearance : camouflage black , or colour rubber Bron: http://www.weiku.com/products/12199324/ZB7_15X35_L10_ZB7_21X40_L10_ZB8_20X40_L10_ZB8_20X50_L10_ZB9_27X50_L10_ZB10_30X60_L10_Zoom_Binoculars.html
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoi Maarten en Bordensteker,
Dankjewel voor het meedenken. Het is helaas geen fictief voorbeeld, het gaat om deze verrekijker: http://kijkshop.nl/product/133452/cresta-verrekijker-pb860/
Het objectief zou het niet moeten zijn, want die staat er al op (32).
Normaal gesproken zou het voor zover ik begrijp de aanduiding voor het gezichtsveld zijn, als er bijvoorbeeld 100m/1000m staat kan je op 1000m afstand 100m breed zien. Maar 82mm kan natuurlijk nooit de breedte zijn die je ziet op 1000m afstand, dat is onmogelijk, vandaar mijn vraag.
Mijn beste gok is dat het een fout is, en dat het 82m/1000m moest zijn. Maar ik heb zeer weinig verstand van verrekijkers, wie weet is het wel iets anders, dus vandaar dat ik het op GV vraag.