Waar kan ik chloroform kopen?

Jaren geleden (begin jaren 80) maakte ik van plexiglas mijn eigen sieraden. Om delen aan elkaar te bevestigen gebruikte ik een injectienaald en chloroform, beide haalde ik bij de apotheek. Ik moest dan wel het gifregister tekenen, maar verder was er nooit een probleem. Kan dat nog steeds? Zijn er aanvullende eisen? Als ik het niet bij de apotheek kan kopen, waar dan wel?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
15K
Reddie
9 jaar geleden
Als je het niet bij de apotheek kunt kopen (met tekenen van het gifregister) kan het volgens mij nergens.
Het is niet vrij verhandelbaar.
Ivana
9 jaar geleden
Een Europese Verordening [2] verbiedt de verkoop van chloroform aan het algemene publiek in een concentratie van 0,1 gewichtsprocent of meer. In Nederland kan het wel door bedrijven gekocht worden in bijvoorbeeld apotheken. Meestal moet dan een formulier worden ingevuld met opgave waarvoor de chloroform gebruikt gaat worden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ivana, weet jij of een concentratie van minder dan 0,1 gewichtsprocent voldoende is als 'lijm' voor plexiglas? Je hebt het over bedrijven en een percentage van meer dan 0,1. Kan ik als particulier dan wel eventueel een minder percentage kopen? Laatste vraag: kun je mij die Europese verordening als bron geven? Dank je wel.

Het beste antwoord

Chloroform is uitsluitend bij de apotheek te koop.
In principe in literflessen, maar soms ook in 250 ml flessen.
250 ml kost tussen de 8 en 10 euro.
Een gifregister tekenen is meestal niet nodig.