Ik wil graag een kledingstuk laten namaken aan de hand van een plaatje of aanwijzingen, kan dit en waar moet ik dan aan denken?

Ik wil erg graag voor een project een bepaald soort legerpet van vroeger compleet laten namaken. Deze pet is op geen enkele website (nationaal/internationaal) te vinden als namaak dus ik zou het van iemand moeten hebben die bepaalde stukken precies kan namaken aan de hand van een plaatje of aanwijzingen? Ik loop al tijden vast hiermee, heeft iemand alstublieft bruikbare tips of adresjes? Omgeving Utrecht wellicht?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1K

Antwoorden (2)

In regio Utrecht zijn 16 bedrijven in de branche kleermakerijen en kledingreparaties voor onder andere kapotte kleding beschikbaar.
Het meeste kans heb je bij een kleinschalig kledingreparatiebedrijf. Daar kun je binnenlopen met je plaatjes en vragen of zij willen maken wat jij wilt
en wat dat dan gaat kosten.
Je zult dan zelf voor de stof en/of ander materiaal moeten zorgen maar dat bespreek je met de klerenmaker.

16 Kleermakerijen en kledingreparaties in regio Utrecht -
met reviews.

www.allebedrijveninutrecht.nl › Kleding & boetieken
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gat het om een volledig stoffen pet, dan mag dat weinig problemen opleveren. Elke naaister/kleermaker die ook een beetje kan patroontekenen moet zo'n petje probleemloos in elkaar kunnen draaien.

E zijn echter ook 'petten' die op heel andere wijze vervaardigd worden, en meer het werk voor een hoedenmaker zijn. En die zijn toch wel beduidend dunner gezaaid......Ook zijn die materialen duurder en vergt het maken meer vaardigheden en tijd.

Als je een kostuumatelier kunt vinden dat bijvoorbeeld film- en theaterkostuums maakt, zijn daar vaak wel vakmensen an verbonden die een dergelijke opdracht zouden kunnen uitvoeren.

Hou er wel rekening mee dat er in alle gevallen ettelijke uren werk ik gaan zitten (met een gemiddelde richtprijs van 50 tot 70 euro per uur) plus de materialen zelf. Een paar honderd eurp ben je zo kwijt, en het is de vraag of een project al dat geld en die moeite waard is.

Als je een afbeelding van de pet in kwestie hebt, kan ik er iets meer over zeggen hoe die gemaakt is, of het naai- of hoedenmakerswerk is, en of je eventueel een amateur het werk kunt laten doen - wat natuurlijk VEEL goedkoper is. Wellicht kan ik zelfs een bruikbaar kant en klaar patroon erbij vinden.

Toegevoegd na 2 minuten:
(Googelen op army cap sewing pattern levert overigens ook al de meest interessante doe-het-zelf-links op....:S)