Kan iemand mij een breipatroon voor de aller- aller- simpelst te breien trui geven?

Ik vind breien leuk maar breng niks van een trui terecht terwijl ik dat nou juist zo graag wil. Patroon mag voor een dames- of herentrui zijn.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
14.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
al een poncho geprobeerd of is dat niet wat ipv een trui? (lijkt me makkelijker dan een trui, maar je moet het wel wat vinden natuurlijk) ;-) hoe dan ook: ik wens je succes met je breiwerk
(krijgen we wel het resultaat te zien?) ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee Euca want niet alleen kost een trui me een jaar of zoiets maar bovendien weet ik niet hoe ik een foto op het scherm moet krijgen. Ben een grote digibeet en heb hier niemand die méér van computeren afweet dan ik. In het land der blinden... hahaha.

Het beste antwoord

Echt simpel ?
Ik hoop wel dat je recht en averecht kunt breien ? Want dat is wel een basis - al KAN het ook met alleen maar rechte steken, maar dan wordt het wel wat flodderig. Dit is een echte trui :

Brei een centimeter of 6 boordsteek (1r 1av of 2r 2av).

Daarna in tricotsteek breien tot ongeveer 5 cm onder de schouder. Brei dan nog 5 cm in boordsteek.
Brei het achterpand precies zo.
Zet voor de mouwen weer evenveel steken op, brei een paar centimeter boord en daarna in tricotsteek tot de gewenste lengte.

Naai nu de schoudernaden aan elkaar, behalve de middelste 1/3 steken. (Boothals).
Bepaal het midden van de mouwen, en zet ze met dat midden aan de aan elkaar genaaide panden. Vouw dubbel en sluit de mouw-en zijnaad.

Je hebt nu de allereenvoudigste trui met boothals en rechte, wijde mouwen.

Zodra je kunt meerderen en vooral minderen, kun je de mouwen op minder steken beginnen en meerderen tot je bovenaan op de juiste wijdte zit. Op die manier heb ik in mijn puberteit tientallen eenvoudige truien gebreid, en daarbij langzaam verschillende steken, meerderen en minderen en dergelijke geleerd.

Het aantal steken bereken je door een proeflapje te breien. Dat moet ongeveer 15 bij 15 centimeter zijn.
Meet dan hoeveel steken n toeren 10x10 centimeter is.

Meet dan hoe groot de trui moet zijn (met een trui die goed past bijvoorbeeld), en bereken het aantal steken. Het aantal naalden hoef je pas te berekenen als je inderdaad gaat meerderen ; anders volstaat passen en meten.

Toegevoegd na 2 minuten:
Een versie met meerderingen in de mouwen vind je ook nog eens uitgebreid in de link.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja hoor, ik kan recht en averecht, meerderen en minderen. Gevallen steken kan ik echter niet ophalen :( . Truien mislukken altijd bij mij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom brei je dan truien en geen (leukere) kleinere werkstukjes ? Ik brei en haak helemaal niet meer 'nuttig'; alleen maar voor de leuk. Kussens, pannenlappen, poppen, beesten, sokken, handschoenen, mutsen, 'kunst'dingetjes ; veel leuker. http://www.ravelry.com/projects/L33ntj3
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat ik van dat kleine spul al zo veel heb. En op een trui dragen die ik zelf gebreid heb, of mijn man er zo een laten dragen zou ik trots zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar dan zou ik toch zeker een model kiezen waarbij je wel wat mindert voor de mouwen ; dat kleedt gewoon mooier af. Een halsuitsnijding ook natuurlijk maar dat is minder noodzakelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit antwoord verdient toch een plus: + Ja, je kan voor een voorjaarstrui ook gewoon 2 rechte lappen breien met hele dikke pennen.
Dan krijg je een luchtig breisel.
En de schouders en zijkanten aan elkaar zetten.
En dan een randje haken om de armschaten en halsuitsnijding.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Yep ; iets breder dan normaal heb je een trui met aangeknipte kapmouwtjes. Zo liggen ze elk jaar ook weer in de winkel :-) Ik zou het echter niet op héle dikke pennen doen - dat wordt wat rommelig - maar op normale gemiddelde pennen (4 of hooguit 5) en dan met de riviersteek / luiewijvensteek. Leuk ook met bandjesgaren ofzo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ga het proberen Marleen. Je hoort er misschien nog van. Over een jaartje of twee wel te verstaan. :)))