welke verf kan ik het beste gebruiken op canvasdoek? plakkaatverf, acrylverf of ....?

Een canvasdoek met Marilyn Monroe.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
47.4K

Antwoorden (3)

Op canvas kan allerlei soorten verf,
dan gaat het er om wat het prettigste werken is.

Plakkaatverf is een dekkende verf, die mat opdroogt. Op scholen wordt een goedkope vorm gebruikt. Hij bestaat uit veel bindmiddel, weinig kleurpigmenten,
een uit aardappelmeel verkregen wateroplosbaar poedervormige stof en glycerol.

Acrylverf of polymeerverf is een sneldrogende verf die bestaat uit een kleurend pigment met een bindmiddel van kunststof polymeerhars.
Door de extreem goede hechting kan een groot aantal dragers gebruikt worden, vaak zonder enige preparatie van een ondergrond; het acrylaat wordt daardoor immers niet geabsorbeerd.
Dus heel geschikt voor op canvas doek.

Olieverf is een verfsoort, een mengsel van pigment in de vorm van een zeer fijn gekleurd poeder met, als bindmiddel, een plantaardige drogende olie, meestal lijnolie.
Olieverf droogt meestal vrij snel, terwijl het juist weer heel lang duurt voordat het echt goed helemaal droog is.

Voor een beginner lijkt mij de acrylverf het fijnst om mee te werken.
Die kan je heel goed mengen.
Die is goedkoop in aanschaf.
Bij de Xenos hebben ze heel betaalbare tubes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan kiezen welke verf je gebruikt, op voorwaarde dat je doek "geprepareerd" is (met een laag Gesso of ev.witte (acryl)verf voor aan de muur).
Het punt is echter dat je moet kiezen welk effect je wil bereiken. Plakkaatverf is m.i. niet echt aangewezen omwille van esthetische redenen. Het oogt dof en m.i. ook goedkoop, geef weinig mogelijkheden voor overgangen etc.
Acryl of Olie zijn beter. Welke van beiden je kiest hangt af van je eigen voorkeuren.
Met acryl heb je een werk dat snel droog is en vrij "vlak" blijft. Je kan met acryl letterlijk minder reliëf maken dan met olieverf. Anderzijds kan je, als je een fout maakt, deze vrij snel herstellen. Doordat acryl snel droogt hoef je maar even te wachten en kan je er dan over schilderen. Idem voor aangrenzende vlakken of achtergronden : je kan er snel iets vlak naast of bovenop aanbrengen.
Olieverf heeft als voordeel dat je heel lang kan (bij)werken voordat je verf droog is. Je hebt meer tijd om de verf te mengen, wat meer mogelijkheden geeft ivm kleur.
Je kan ook in lagen werken (dus je verf dik opbrengen zodat er een soort reliëf ontstaat) waardoor olieverf wat zwaarder oogt.
Moeilijker met olieverf is dat je twee vlakken die elkaar raken soms niet in één keer kan schilderen. Als je de achtergrond eerst wil schilderen, moet je ongeveer een week wachten vooraleer je er iets bovenop zet. Je verf droogt immers traag , waardoor je dan de kans hebt dat de kleuren in elkaar gaan lopen.
In jouw geval zou ik meer voor acrylverf gaan dan voor olieverf, gezien het "moderne" thema.
12 jaar geleden
Het gespannen canvas is perfect als wanddecoratie, thuis of op kantoor. Een goed afgedrukt canvas is goed voor jarenlang kleurrijk plezier, dankzij de optimale combinatie van inkt en stof.

Maar Alu-Dibon is beter op Marilyn Monroe printje. U kunt uw alu-dibond compleet afmaken met sterk plexiglas. Het lijkt dan alsof uw foto achter glas zit.