Ja hoor, prima. Het is in elk geval een stuk slijtvaster dan wol en...niet zo debiel warm. Om het echt prettig te vinden echt wollen sokken / pantoffels te haken, moet je wel een heel erge kouwkleum zijn. Zweetvoeten krijg je er niet in, want haakwerk is erg open, en ik neem aan dat je niet met je sokken in je rubberlaarzen gaat ;-)

Je kunt met wol ook wel heel slijtvaste sokken maken, maar dan moet je ze OF van een zooltje voorzien, OF de sokken te groot maken en dan vilten. Een mooi efect, en ze krijgen daarmee ook meer de stevigheid van haakwerk.

Als je sloffen haakt met een losse zool (zoals op de eerste foto- van drie zeshoeken en een rechthoek voor de zool) kun je dat het beste doen met een 'dubbel gehaakte' zool : alleen in de achterste lussen steken, en na de eerste toer steeds in de achterste lus van deze en de (overgebleven) voorste lus van de vorige toer haken. Wordt-ie twee keer zo dik van. De andere foto zijn simpele rondgehaakte sloffen ; die zijn beduidend minder stevig.

Natuurlijk kun je ook uitstekend sokken haken als huissok / pantoffel, als je van warme enkels houdt. Helaas kan ik niet meer plaatjes kwijt hier ;-)

Toegevoegd na 9 minuten:
Laatste bron is een overzicht van alleen al de patronen voor gehaakte sokken in acryl (verreweg de meerderheid) op Ravelry. Ter inspiratie zal ik maar zeggen.

Toegevoegd na 10 minuten:
Veel mensen vinden trouwens acryl ook prettiger dragen ; wol is voor heel veel mensen veel te kriebelig. OOK aan de voeten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In mijn ervaring (en ik heb er net een winter zonder CV op zitten) zijn al deze acryl pantoffels uit-ste-kend en warm genoeg voor over de blote voet of een dunne sok. Lekker warm (mij soms te warm), niet kriebelig, en lekker slijtvast. Het model dat zij wil maken is duidelijk niet voor in bed, maar dat is aan deze vraag natuurlijk niet te zien.

Andere antwoorden (2)

Jazeker, want acryl is veel sterker dan wol. Het is wel aan te bevelen om er leren zooltje onder te naaien, dan gaan ze nog veel langer mee.
Amadea
12 jaar geleden
Neen, acryl is synthetisch en je zal snel stinkvoeten krijgen daardoor, het is veel beter natuurlijk materiaal te gebruiken, zoals wol, zijde, katoen.