Hoeveel lood moet aan een dobber? (Hengelsport)

Hoi, ik heb een vissersvraag, dus liefst alleen antwoorden als je er iets van kent.
Ik heb net een dobber gekocht en gevraagd hoeveel lood eraan moet. er staat op die dobber 2 gr.
dus ik deed er een schuiflood van 2 gr aan.
maar nu lijkt de dobber niet echt goed op het water te liggen?
hij ligt recht maar niet juist. zit er teveel of te weinig lood aan?

Toegevoegd na 14 minuten:
Ik heb nu al enkele antwoorden maar ik wordt er nu niet wijzer uit hoeveel gr lood eraan moet?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
28.3K

Antwoorden (6)

als je een of meerdere loodjes toevoegt zal hij beter in het water staan.

Toegevoegd na 16 minuten:
hoeveel gram valt niet te zeggen, dat moet je gewoon uitproberen.
steeds een loodje erbij, tot je de dobber goed vind staan.
12 jaar geleden
Doe er niet 1 loodje aan maar enkele totdat de dobber langzaam zinkt. Het lichtste loodje het dichts bij de haak. Dan als je gaat vissen doe je het lichtste loodje ongeveer 5 cm van de haak af en dan uitloden totdat de dobber mooi staat. Nu vis je met een langzaam zinkende dobber die alle aanbeten herkent en aan jou laat zien. Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt de dobber afstellen op je aangegeven groene streepje dan staat hij hoog en dan vis je niet scherp. Als je de dobber zo afstelt dat het rode puntje nog zichtbaar is zie je elke aanbeet. Het lood aan de lijn is het beste te verdelen in niet al te grote stukken. Beginnen een paar centimeters boven de haak beginnen. met enkele centimeters er tussen weer een stukje en zo opwerken tot de dopper goed staat

Toegevoegd na 5 minuten:
Hoeveel gram lood is niet te zeggen lees wat ik schrijf het heeft er mee te maken hoe je de dobber wilt afstellen net met het puntje boven het water of tot bij je pijltje dat bepaald hoeveel lood er aan moet. hoe dieper hoe meer lood zal de dobber vragen.

Toegevoegd na 12 minuten:
Kijk eens op deze link zul je zien dat het antwoord niet zo maar alleen gewicht lood is.
12 jaar geleden
Voor het uitloden moet je er ook voor zorgen dat je niet te diep vist (afstand lood - dobber moet klein zijn op de lijn), zo weet je zeker dat alle lood invloed heeft op de manier de dobber staat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze hoeveelheid lood is goed. Nu zie je bij elke kleine beweging de dobber ondergaan. Als je er nu lood afhaald moet de vis hard trekken om de dobber onder te laten gaan. Ik zou het zo houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je neemt een loodje die 3/4 het gewicht van de dobber heeft,die zet je bovenaan en de rest vul je aan met kleinere loodjes.de loodjes moeten ongeveer een afstand van 7cm.de grootste loodje zet je bovenaan en de kleinste onderaan.en dan een onderlijntje van ongeveer 15 of 20cm.
Goede vangst