Eind jaren '60 kwam er een stof in de mode die enigszins op kunstleer leek. Weet iemand de naam nog?

De stof was geschikt om kleding mee te maken en volgens mij alleen in het zwart verkrijgbaar. volgens mij begon de naam van de stof met een f. Die stof is weer snel uit de mode geraakt.
Het leek net of de stof gekreukeld was.
Het was dus kunststof materiaal.

5K
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Veritex ???
Dat is wel veel ouder maar ook een soort kunstleer
Pieterke
3 jaar geleden
Nee dat was het niet. Bedankt voor je reactie.
SentWierda
3 jaar geleden
Met een f de volgende stofmogelijkheden: frotté, florentine, fluweel, foulard.
En met een v: velours, velvet, vilt.
Pieterke
3 jaar geleden
Geen van alle SentWierda. Maar bedankt voor je reactie.
SentWierda
3 jaar geleden
Nieuwe poging: suedine (kunstsuède).
Of misschien: texturé, viscose, mousseline, organza.
Pieterke
3 jaar geleden
Helaas SentWierda ook je laatste poging heeft geen succes opgeleverd. Jammer dat ik geen foto heb waar ik kleding van die kunststof op draag. Het moet ook echt een kunststof zijn waar een soort kreukels in gedrukt waren. De stof is maar een paar jaar in de mode geweest. Daarna heb ik hem nooit meer gezien. De stoffen die tot nu toe genoemd zijn zijn volgens mij nog allemaal te koop.
BarendV
3 jaar geleden
Corfam of fabrikoid? https://en.m.wikipedia.org/wiki/Artificial_leather
Pieterke
3 jaar geleden
Helaas niet BarendV. Dank je wel voor je reactie.
SentWierda
3 jaar geleden
Is het pegamoid? Dit is kunstleerdoek dat tot zo'n dertig jaar geleden werd gemaakt in Engeland en in Vilvoorde (België). Vooral bekend als plakdoek in Amsterdamse en Haagse trams.
Bron: www.tramwerk.nl/index.php?n=Diversen.Pegamoid
Pieterke
3 jaar geleden
Helaas SentWierda, dat is het ook niet. Ik komt ook steeds meer tot de overtuiging dat het met een f begon.

Het beste antwoord

Er zit bij mij iets van Vistram in mijn hoofd. Ik had het in het bruin op de muur (!) van mijn kinderkamer
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Amadea
3 jaar geleden
Dat zou het wel eens kunnen zijn geweest! Het staat mij ook sterk bij dat ik er een bruine overgooier van had. Dus het was niet alleen zwart maar ook bruin.
Pieterke
3 jaar geleden
Dat zou het weleens geweest kunnen zijn Ellen. Klinkt me wel bekend in de oren. Dank je wel voor je reactie.
Pieterke
3 jaar geleden
Ik heb nog eens op internet gekeken en dat moet het inderdaad geweest zijn. Ik had er een rok en een mouwloos vest/jasje van.

Andere antwoorden (2)

Eind jaren 60 kwam het SKAI in de mode als vervanging van leer. Het is veel gebruikt in de kleding, maar tegenwoordig in zwaardere vorm nog als meubelbekleding.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Pieterke
3 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord maar het was geen skai.
faux-leder misschien?
3 jaar geleden
Pieterke
3 jaar geleden
Ook niet helaas. Dank voor je antwoord.