Als je schrijft (in een schrift) met potlood, hoeveel jaar blijft dat dan leesbaar?

Als je iets lang wilt bewaren, is het dan handig om in potlood te schrijven? Ben bang dat het gaat vervagen/verbleken

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
4.9K
Amadea
3 jaar geleden
Potlood kan worden uitgegumd... Je kunt na het gewenst te hebben geschreven er een scan van maken en die digitaal bewaren. Dan kan het (in principe) niet onleesbaar worden.
Z512099
3 jaar geleden
Potlood gaat lang mee, zeker langer dan inkt van een stylo of kasticket.

Antwoorden (2)

Hoe lang is lang? Ik heb bevolkingsregisters gezien van ruim 100 jaar geleden, waar dingen aangevuld waren met potlood, en dat was allemaal nog leesbaar. Zolang het niet te veel aan licht wordt blootgesteld blijft het lang goed.
3 jaar geleden
Als potloodschrift continu wordt blootgesteld aan licht, hitte en vocht kan het na tien jaar al vervagen. Daarnaast kunnen bovenliggende pagina’s steeds een beetje van het grafiet wegwrijven.
Maar onder goede omstandigheden kan potloodschrift wel 150 jaar leesbaar blijven.
Bijvoorbeeld de tweede pagina van tweede pagina Lincoln’s Gettysburg Address (zie afbeelding). De Gettysburg Address is een korte toespraak van Amerikaans president Abraham Lincoln, uitgesproken op 19 november 1863 bij de wijding van het Soldier’s National Cemetery te Gettysburg in de staat Pennsylvania.
3 jaar geleden
Amadea
3 jaar geleden
Er zit vermoedelijk wel een groot verschil tussen een ouderwets echt grafietpotlood en een goedkoop Action exemplaar.