Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan ik een acrylbeschildering met lijnzaadolie insmeren?

Ik heb een paar tuinplanken beschilderd met acrylverf voor binnen en buiten. Dezelfde tuinplanken zitten aan mijn schutting. Deze wil ik behandelen met lijnzaadolie. Kan ik met de lijnzaadolie ook over het beschilderde gedeelte heen? Of gaat het de acryl dan loslaten/bladderen oid?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
3.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Met de acrylverf heb je de houtnerf aan het oppervlak dicht geschilderd. Van lijnzaad olie is het de bedoeling, dat het hout helemaal tot in alle nerven verzadigd is en dan onder invloed van zuurstof uit de lucht gaat uitharden. Het hout is dan beschermd tegen water.
De acrylverf kan je veel beter overschilderen met een blanke lak zoals b.v. een jachtlak. Deze geeft een beschermlaag op de acryl. Voor je deze zou koopt ik wel nog advies vragen aan de winkel en zeggen dat het gaat om het overschilderen van acryl op tuinhout.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding