hoelang duurt het voor acrylverf droog is?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
4.6K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Het ligt aan de verf aan waarop je het aanbrengt. Vaak kan je het op de verpakking of tube zien

Antwoorden (1)

De droogtijd van acrylverf hangt af van het type oppervlak. Op papier of textiel, hout, droogt het bijvoorbeeld veel sneller dan op metaal, glas en plastic. In dit laatste geval duurt het minstens een dag. Op poreuze en absorberende oppervlakken droogt het lakwerk sneller dan op gladde oppervlakken.
Hieronder is kort beschreven hoe elke factor het beste kan worden aangepakt om zo een lange of korte droogtijd te creëren.
Vochtigheid
Water (oftewel vocht) is één van de belangrijkste factoren om de droogtijd te vertragen. Acrylverf verdunnen doe je namelijk ook in de meeste gevallen gewoon met water. Hoe dunner de acrylverf hoe langer de droogtijd zal zijn. Wanneer de relatieve vochtigheid in een ruimte meer dan 75% is zit je goed. Boven de 75% zal het droogproces worden vertraagd, omdat het water dan minder snel kan verdampen.
Luchtstroom
Iets waar je niet snel aan denkt bij het opdrogen van acrylverf, maar toch veel invloed uitoefent, is wel de luchtstroom in de ruimte. In dit geval is het belangrijk om een regelmatige luchtstroom te behouden Dit heeft een reden, want een sterke wind gericht op je kunstwerk kan al funest zijn. De verf zal hierdoor namelijk op een verkeerde manier drogen, waardoor het verfoppervlak veel barsten en rimpels zal krijgen.
Temperatuur
De temperatuur is misschien wel de belangrijkste factor en is daarom ook sterk verbonden met de luchtvochtigheid. Een hoge temperatuur in combinatie met een lage luchtvochtigheid zal namelijk voor een korte droogtijd zorgen. Toch is een te hoge temperatuur ook niet goed, want de acrylverf kan dan gaan barsten. Daarnaast kan het gebruik van een warmtelamp of haardroger ervoor zorgen dat er blaren zullen ontstaan op het doek. Het is daarom van belang om een natuurlijk droogproces te behouden. De ideale temperatuur voor het droogproces ligt tussen de 21 – 32°C (70 tot 90° F). Wil je een lange droogtijd creëren? Dan is het verstandig om in een koude omgeving te schilderen.