Hoe kun je zien of een historische foto vervalst is?

Ik bedoel dan voorbij slecht geknipt en geplakt of niet aansluitende onderdelen bijvoorbeeld.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.8K

Antwoorden (1)

1. Resultaten van detectie van zwart licht. De meest populaire en beproefde methode voor het detecteren van vervalsingen is het gebruik van een draagbaar zwart licht om verdachte foto's te inspecteren. Een apparaat met zwart licht dat ultraviolet met lange golven produceert, laat het meeste naoorlogse fotopapier gloeien met helderblauwe fluorescentie die onze ogen gemakkelijk kunnen zien. Zo'n heldere reflectie is dus een teken van een moderne vervalsing of reproductie, of in ieder geval van een naoorlogse kopie.

2. Kleur van een foto. Onnatuurlijke gele of bruine tinten waarvan wordt beweerd dat ze "ouderdomssporen" zijn, kunnen wijzen op het gebruik van kunstmatige kleurstoffen.

3. Glanzende afwerking van een foto. Glanzende foto's moeten er een beetje dof uitzien en niet te helder vanwege hun leeftijd.

4. Contrast van een foto. Er is meestal sprake van het verlies van details in halftonen tijdens het opnieuw afdrukken.

5. Scherpte van een foto. In de regel kan onderzoek met handloep oneffenheden in fotoscherpte detecteren.

Hier zie je 12 historische nepfoto’s:
https://www.ba-bamail.com/content.aspx?emailid=29607

https://antique-photos.com/en/helpful-info/417-fakes.html
Als het om een digitale bewerking gaat, kun je aan de belichting, de stand van de ogen, het licht rond de ogen, het gebruik van gekloonde afbeeldingen en de digitale vingerafdruk die de camera achterlaat manipulatie ontdekken.
FotoForensics, helpt je bij het ontmaskeren van valse virale foto’s.
https://fotoforensics.com/
Hiervoor is het wel nodig eerst de handleiding te lezen.
4 jaar geleden
LeonardN
4 jaar geleden
Volgens mij moeten we twee dingen scheiden. 1. Vervalsingen als in herdrukking van het origineel welke als het origineel door moet gaan. (reproductie)
2. Vervalsing als in een bewerking van een of meerdere foto's, zodat een nieuwe compositie wordt geschapen. (nepfoto) De vrager lijkt om 2. te vragen(slecht geknipt en geplakt of niet aansluitende onderdelen).
Jij geeft antwoord over 1. en voorbeelden van 2. (alsof die voorbeelden je uitleg kracht bij zouden zetten wat een type 1 vervalsing is).
SimonV
4 jaar geleden
Bedankt. Antwoord aangevuld.