Foto's gebruiken binnen Facebook zonder toestemming. Hoe zit dat?

Facebook heeft een licentie op elk geplaatste foto op hun site, die toestemming geef je automatisch als je akkoord gaat met de voorwaarden van Facebook. Maar als een gebruiker binnen Facebook een foto van jou wil gebruiken, een foto die jij hebt gemaakt en geplaatst, mag dat dan zomaar? Dit is een wazig gebied. In mijn geval beweert iemand dat hij/zij mijn foto zo van mijn pagina 'mag' plukken' en gebruiken voor zijn/haar eigen pagina. Ik mijn optiek is het wel zo beleefd om eerst te vragen of de maker van de foto het oké vind dat de foto gebruikt wordt. Dit is niet gebeurd en daar vond ik iets van. Dit wordt een beetje afgedaan als 'gezeur'. Nu wil ik het naadje van de kous weten. Iemand enig idee hoe dat zit met fotorechten/manieren binnen Facebook?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving
9.7K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Beleeft is het als je het vraagt maar de meesten doen dat niet. De foto "gebruiken", wat bedoel je daar precies mee? Ze kunnen jou foto os status ook delen. Volgens mij mag dit gewoon.

Het beste antwoord

Volgens de voorwaarden van Facebook blijf je gewoon eigenaar van al je content. Je geeft door plaatsing van je content wel een licentie aan Facebook om deze content te gebruiken zolang je deze content op Facebook hebt staan. Dat moet ook wel, want anders zou Facebook je content niet op de tijdlijn van je vrienden kunnen laten zien. (Er staan regelmatig kettingbrieven op FB dat FB je content wil verkopen en dat je dan een bericht op je tijdlijn moet plaatsen om dat te voorkomen enzo, maar dat is gewoon onzin).

Dat staat allemaal geheel los van andere gebruikers. Die heb je geen rechten gegeven door akkoord te gaan met de voorwaarden van Facebook. Andere mensen mogen jouw content niet zonder toestemming hergebruiken. Dat is geen wazig gebied: de andere persoon waarover je spreekt mag dit dus niet zomaar doen. Deze persoon mag jouw foto dus niet van je pagina plukken en zonder toestemming hergebruiken op zijn/haar pagina.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Precies wat ik dus ook dacht. Bedankt voor je reactie!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Maar wat lees ik hier dan in de terms van FB? : 'Wanneer je inhoud of informatie publiceert met de instelling Openbaar, betekent dit dat je iedereen, inclusief mensen buiten Facebook, toestemming geeft om die informatie te bekijken en te gebruiken en deze aan jou te koppelen'. Als ik dit lees concludeer ik dat het dus wel mag of interpreteer ik dit verkeerd???
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Hiermee wordt bedoeld: de informatie te gebruiken als facebook gebruiker, dus om er kennis van te nemen, het te liken, jouw bericht te delen, erop te reageren, enzovoorts. Het is geen vermindering van jouw auteursrecht, dus hergebruik zonder toestemming mag nog steeds niet. Zie ook paragraaf 5 van de voorwaarden.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Goed geantwoord. Klopt ook volledig. Bovendien staat er in dat extra stukje hierboven EN dus wie die foto gebruikt moet dat met jouw naam als bronvermelding doen. Anders had er wel of gestaan. Dit soort voorwaarden moet je heel letterlijk nemen. Dat wordt er bedoeld; het is geen stukje tekst waar je naar eigen behoeven je uitleg of draai aan mag geven. Dus, je mag een openbare foto gebruiken EN je moet deze aan de eigenaar koppelen.

Andere antwoorden (1)

Dat is het probleem met alles wat je op het internet zet: iedereen kan erbij en je moet hopen dat ze je copyright respecteren. Hoeveel moeite wil je doen om het af te dwingen? Hoe groot is de schade en hoe groot is de verspreiding? Als ze de foto maar een beetje aangepast hebben, is het al "nieuw werk"... Ik heb zelf mooie foto's op wikipedia gezet en mij is wel eens gevraagd of ze gebruikt mochten worden, maar hoeveel zouden er ongevraagd ergens rondzwerven?