Hoe kun je mooie sneeuwfoto's maken?

Ze worden altijd zo grauw, zeker als er geen zon is.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Let goed op de belichting. Bij deze foto's had het wel iets lichter gekund. Houdt het histogram in de gaten, zodat er niet overbelicht wordt want dan krijg je egaal-witte vlekken.

Hoe eenvoudiger de camera, hoe lastiger het is om goed te belichten in sneeuw. Heb je een camera (of telefoon) waarop je helemaal niet zelf de belichting kunt instellen, richt dan het scherpstelpunt (meestal midden) op een donker punt, zoals een boom of persoon. De camera past dan automatisch de belichting iets aan om te proberen dat donkere stuk licht genoeg te maken. De sneeuw en de lucht worden dan ook witter. Let ook hier goed op dat het wit niet te wit wordt, zoek eventueel een grijs vlak om de belichting op te meten. In elk geval niet het meest witte stuk sneeuw hiervoor gebruiken.

Als je de witbalans kunt instellen, doe dat dan! Sneeuw wordt dan niet blauwig, maar wordt mooi wit. Andere kleuren zijn dan ook helderder. Vaak kun je ook een voorkeuzemenu (scene) kiezen voor sneeuw. De camera houdt dan automatisch rekening met de witbalans èn met instellingen voor de belichting. Er zijn echter camera-merken die hiervoor instellingen gebruiken waar je juist wel grijze foto's van krijgt, omdat de instellingen bepalen dat er nooit overbelicht mag worden.

Toegevoegd na 3 minuten:
Meer tips in de link.
7 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Echt mooie foto's maak je het best met een goede camera, eventueel met filter(s).
7 jaar geleden
Op je camera zit een MENU waarin je de witbalans van je camera kunt instellen.
Als je een overwegens wit object fotografeert, denk bijvoorbeeld aan een skipiste hoog in de bergen, dan zie je vaak, dat de blauw lucht extreem donker blauw kan zijn op de foto. Dat komt omdat de sneeuw het diafragma(de lichtdoorlaat) beperkt ter voorkoming van overbelichting. De blauwe lucht wordt daar donker van. Zorg dus bij grote witte vlakken, dat je spotmeting doet. Richt de camera op een overgangsgebied
van wit naar meer grijze(donkere tonen. Door de afdrukknop niet geheel in te drukken houd je een spotmeting vast. Richt je camera nu op het te nemen object of omgeving en druk door voor de foto. Oefening baart kunst. Met de digitale camera kun je proefafdrukken maken. Niet goed gewoon wissen.Succes