Hoe verwijder ik strepen op foto's met hoge ISO en kleine felle lichtbronnen?

Als ik een foto maak met hoge ISO terwijl er kleine, relatief felle lichtbronnen in beeld zijn, heeft mijn sensor de neiging lichtere strepen te produceren. Zie onderstaande foto: ISO 2000, 1/125 s, A 6.3, 66 mm (dat zijn de "echte" mm, 35mm-equivalent). Hier zijn de strepen het beste te zien als vertikale lichtere strepen boven het hoofd van de bruidegom, en boven de lamp die op de achtergrond aan de muur hangt.

In de oorspronkelijke versie (kleur) van de foto zijn ze ook te zien.

Hoe kan ik in de nabewerking deze strepen het beste onzichtbaar maken?

Ik heb geprobeerd de "clarity" en/of de "sharpness" van het bestreepte gebied lager te maken, maar daarmee verdwijnt de "korrel" op die plekken, dus dat ziet er uit als een ongedefinieerde vlek.

Ik gebruik Lightroom. Welke trucs zou ik nog meer kunnen proberen?

Direct gerelateerde bonusvraag:
Is er een manier om dergelijke strepen te vermijden op het moment dat ik de foto maak?

Toegevoegd na 4 minuten:

Om goed te zien wat ik bedoel, moet je op de foto klikken. Dan verschijnt een nieuw venster. Maak dat wat groter, zodat je de foto op groot formaat kunt bekijken. Pas dan worden de strepen die ik bedoel goed zichtbaar.

Picture for question
10 jaar geleden
2.5K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Goeie vraag.
Ik ken het fenomeen niet.
Heb je dit al gevraagd op de diverse fotofora?
Cryofiel
10 jaar geleden
Ik ben er intussen achter dat dit fenomeen "sensor bloom" (of "sensor blooming") heet. Vaak wordt het ook "banding" genoemd. Op de diverse fora kwam ik alleen mensen tegen die zeiden er geen oplossing voor te kennen.

Antwoorden (1)

Hoe dit effect ontstaat weet ik niet.
Zelf zou ik proberen via de kloon - tool en dan een vrij grove brush.