Wanneer gebruik je niét de "Rule of thirds" bij fotos ?

Er staan op het internet heel veel tips en verhalen over het toepassen van deze regel, maar ik kan eigenlijk niet vinden wanneer je deze regel niet moet toepassen!
Dus wanneer gebruik je dit niet?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Iedere regel in de kunst is er om een richting te geven. Je kunst wordt pas echt spannend als je regels niet toepast omdat ze er zijn, of er juist bewust van afwijkt. Ik kan me allerlei beelden voorstellen waarbij je het hoofdonderwerp juist aan de rand van het beeld zet, om richting of leegte te suggereren. Of juist in het midden om de aandacht naar binnen te trekken of symmetrie af te dwingen