Hoe zorg ik in photoshop ervoor dat ik bijv alleen de lucht van kleur verander?

Als ik een foto wil editen in photoshop, kan je met bijvoorbeeld 'kleurverzadiging' de kleuren mooier, feller maken. Maar deze functie wordt op de hele foto toegepast, en niet alleen een gedeelte daarvan. als ik bijv de lucht mooier helder blauw wil maken , hoe doe ik dat dan zonder dat de rest van de foto van kleur verandert??

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (3)

Je hebt in photoshop verschillende tools waarmee je iets kan selecteren. Zo kan je de hele lucht selecteren met één van die tools (degene waarmee jij het makkelijkst werkt bijv.) en daarna alleen het geselecteerde deel veranderen van kleur. En als je niet zeker bent over het geselecteerde deel of het resultaat kan je de laag dupliceren en later samenvoegen bij het gewenste resultaat. Succes!

Toegevoegd na 2 minuten:
P.S. In de video kan je een uitleg zien in het Nederlands
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook een manier: ga naar image, adjustments, replace color en neem met je pipet een 'monster' van in dit geval de lucht. Schuif met de knoppen zo dat je het juiste gebied in det kleine schermpje gesecteerd heb. Klik op de button ´result´en kies de nieuwe kleur.
Maak wel even eerst een kopie van je laag aan (ctrl J of option J)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daar hebben ze binnen een laag een masker voor uitgevonden.
Je maakt dus een nieuwe laag waarin je de kleurverzadiging uitvoert. Bij die laag zie je een wit rechthoek daarnaast. Als je hierop klikt, selecteer je het masker.
Dan kan je gaan tekenen met het penseel. Wit wil zeggen dat die laag zichtbaar wordt en zwart wil zeggen NIET ZICHTBAAR. Grijs is dus een beetje zichtbaar.
Schilder nu de delen zwart waarvan je wilt dat die laag daar geen invloed op mag hebben. En klaar is kees.

Alt-Klik op het masker en je ziet precies wat je waarop hebt getekend. Zo kan je eerst globaal de randen doen, en dan na Alt-Klik, het precies verder opvullen.

http://computertotaal.nl/software/3179-photoshop-maskers.html
http://www.easy-123.nl/%20photoshop-tutorial-werken-met-maskers
http://www.fotografille.nl/tutorials/tutorial-%E2%80%93-werken-met-maskers-in-photoshop