waarom worden "pixels" bij foto's onderverdeeld in "pixels breed" en "pixels hoog"?

Toegevoegd na 18 minuten:
een foto heeft een bepaald aantal pixels (resolutie). ik begrijp niet hoe het kan dat een foto in de breedte meer pixels heeft dan in de hoogte. Dat zou dus betekenen dat de foto theoretisch in de hoogte "onscherper" kan zijn dan in de breedte. Terwijl het toch om dezelfde foto gaat....

Toegevoegd na 18 minuten:
een foto heeft een bepaald aantal pixels (resolutie). ik begrijp niet hoe het kan dat een foto in de breedte meer pixels heeft dan in de hoogte. Dat zou dus betekenen dat de foto theoretisch in de hoogte "onscherper" kan zijn dan in de breedte. Terwijl het toch om dezelfde foto gaat....

11 jaar geleden
1.6K
Ritsuka
11 jaar geleden
En hoe wat?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een foto is toch ook meestal niet vierkant. Als ie wel vierkant is dan is ie vaak ook 400x400 oid. Meeste foto's zijn 3:2, 4:3 of soms 16:9 de pixels zijn dan bijv. 3000x2000, 2000x1500 of 1920x1080.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je een vierkantje knip uit een rechthoekige foto heeft deze van links naar rechts evenveel pixels als van hoog naar laag.

Het beste antwoord

Een foto wordt gemaakt van licht dat wordt opgevangen door een lichtgevoelige sensor. Die lichtgevoelige sensor bestaat in werkelijkheid uit een heleboel kleine sensortjes, die in een ruitjespatroon tegen elkaar aanliggen. Zo'n klein sensortje is een pixel.

Als je naar een foto kijkt, zie je dat een foto meestal niet vierkant is. Een standaardformaat is bijvoorbeeld 10x15 cm², of 13x18 cm².

De scherpte van een foto wordt bepaald door het aantal pixels per millimeter. In het Engels wordt dat vaak DPI genoemd: dots per inch, ofwel puntjes per duim. Eén pixel komt overeen met één zo'n puntje.

Neem nu een foto van 10x15 cm², die je in beide richtingen (horizontaal en vertikaal) even scherp wilt hebben. Als je bijvoorbeeld een scherpte van 100 pixels per cm wilt hebben, heb je dus in de ene richting 1000 pixels nodig, en in de andere richting 1500 pixels.

Dit is de reden waarom een camera horizontaal en vertikaal een verschillend aantal pixels *moet* hebben om toch in beide richtinge dezelfde scherpte te krijgen: een foto is in de ene richting nu eenmaal langer dan in de andere richting.

11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Omdat een sensor 2 dimensies heeft, en dus een lengte en een breedte heeft. Vaak wordt het totaal aantal pixels genoemd, dus aantal pixels in breedte maal aantal pixels in hoogte, en aangezien je dan al in de miljoenen zit, wordt dat in megapixels uitgedrukt.

Toegevoegd na 2 minuten:
En uiteraard zijn breedte en hoogte verwisselbaar omdat je een camera kan draaien.

Toegevoegd na 23 minuten:
Laten we voor het gemak even aannemen dat pixels vierkant zijn (dat is meestal ook zo, maar niet per definitie). Als het aantal pixels in de breedte even groot zou moeten zijn als het aantal pixels in de hoogte, dan zouden alle foto's vierkant moeten zijn. En dat is niet het geval, foto's hebben vaak een verhouding van (breedte:hoogte) 3:2 , maar 4:3 en 16:9 komen ook voor. Bij 3:2 is het aantal pixels in de breedte dus anderhalf keer het aantal pixels in de hoogte.
11 jaar geleden
liveisgreat
11 jaar geleden
ik begrijp het nog niet helemaal hoor. ik denk toch : een foto heeft een bepaald aantal pixels. hoe kan het dan dat een foto meer pixels heeft in de hoogte dan in de breedte?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zie een pixel als een stipje. Een foto is bijvoorbeeld 800 stipjes (= pixel) breed, en 200 stipjes (=pixel) hoog. In totaal heeft de foto 80x20=160.000 stipjes (=pixel)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hoe kan het dan dat een foto meer pixels heeft in de hoogte dan in de breedte? Omdat die foto dan meer hoogte heeft dan breedte en de pixels vierkant zijn en de foto rechthoekig is.
Die pixels moet je gewoon zien zoals bij ministek of een tekening op hokjespapier : dat is altijd zoveel hokjes breed, en zoveel hokjes hoog en bepaalt dus het FORMAAT. En hoe meer hokjes je hebt in de breedte en hoogte, hoe meer detail je kunt laten zien.

Het aantal pixels dat vermeld staat op een camera geeft aan hoeveel er (lengte x breedte) op een standaard formaat gaan (en vanaf een bepaalde waarde zie je dat met het blote oog ECHT niet meer).

Als je het aantal pixels in de lengte OF in de breedte verandert, zal bij fotobewerking vooral het FORMAAT van je plaatje veranderen ( en soms zelfs het hele beeld vervormen). Groter en kleiner maken doe je dan ook in de regel gelijkmatig.
En een foto die in de breedte meer pixels heeft dan in de hoogte, is gewoon breder dan dat hij hoog is. Bij gelijke aantallen pixels, heb je een vierkant plaatje.

Toegevoegd na 7 minuten:
Op de eerste foto zie je wat er gebeurt als ik je avatar 10 pixels breed maak en de verhouding intact hou ; dan is hij 7 pixels hoog. Maar niet meer erg duidelijk.

Op de tweede foto zie je wat er gebeurt als je de breedte en de hoogte gelijk maakt (beide 188) : het plaatje wordt vierkant en vervormt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Pixels bepalen toch niet het formaat? Pixels en DPI bepalen samen het formaat. Ik kan een foto van 2000 bij 3000 pixels laten afdrukken op 10x15 cm². Ik kan diezelfde foto ook op (ongeveer) A4-formaat laten afdrukken. Of juist heel klein, op 6x9 cm².
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, uiteraard ; in mijn eerste plaatje bijvoorbeeld zitten er hooguit 4 pixes op een inch.
Maar als ik zo de vraag las, begreep ze gewoon niet helemaal goed wat pixels waren. Dat heb ik zo simpel mogelijk geprobeerd uit te leggen. Ik weet niet in hoeverre het ook nog uitmaakt hoeveel pixels je computer aankan ? Feit is dat de meeste camera's tegenwoordig achterlijk veel pixels hebben, waardoor je ze minimaal 60 tot 75 % kleiner moet maken om ze überhaupt helemaal op je scherm te krijgen. Meer dan 4-5000 is echt onzin voor de doorsnee kiekjesmaker als je het mij vraagt.