Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Met welke specifieke test kun je longembolie uitsluiten?

Op welke specifieke bloedonderzoek moet je geprikt worden om een longembolie voor 100% uit te sluiten? Ik heb het niet over een algemene stollingswaarde/D- dimeer van het bloed)
En klopt het dat een longembolie niet altijd op een thorax foto te zien is maar wel op een CT scan met contrastvloeistof?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Ziekten
2.4K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Hoewel je bij een longembolie meestal antistollingsmiddelen (coumarines) krijgt voorgeschreven zegt de stollingswaarde van het bloed (INR) niets over de embolie. Een longembolie wordt meestal gescand met een CT-scan-met-contrastvloeistof van de thorax. Een normale Röntgenfoto zal een kleine embolie (er zijn immers heel veel gradaties van een vaat-verstopping) vaak over het hoofd zien.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Bedankt! Bij mij hebben ze een thorax foto gemaakt en bloedonderZoeken en die resultaten vonden ze goed. Ik heb last van hartkloppingen (nu ook midden in de nacht), benauwdheid, pijn op de borst die erger wordt bij ademhalen, en arm en toe kramp in kuit, arm en nek. Ik zal toch mijn huisarts vragen om mij weer door te verwijzen voor een CT scan!

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding