Waarom verspreid aids zich niet door besmetting via bloedzuigende vliegen in Afrika?

Ik snap het niet goed,die bloedzuigende vliegen daar hebben een naald waarmee ze door de huid prikken besmet bloed opzuigen dat voelt het slachtoffer die jaagt hem met zijn hand weg het raam uit ,de vlieg vliegt een ander raam door naar binnen een ander slachtoffer aldaar krijgt zijn naald met besmet bloed eraan en erin in zijn huid gestoken merkt dat hij of zij gestoken word en slaat het vliegje dood/stuk op zijn huid en krijgt een plasje bloed op zijn huid precies op de plek waar een vers wondje zit komt bloed van zijn buurman met aids.
Als het al zo is dat een met hiv besmette injectie naald voor paniek zorgt bij iemand die zich eraan prikt waarom is men daar in Afrika dan niet bezorgd om de opzuignaald
van een al die bloedzuigende vliegen aldaar?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Ziekten
2.4K
Amadea
4 jaar geleden
Zie https://www.startpagina.nl/v/gezondheid/vraag/211790/stel-geprikt-daas-aids-virus/
Ze kunnen wel ándere ziektes overbrengen.

Antwoorden (1)

Aids was in de eerste decennia na de ontdekking een ziekte, die in de meeste gevallen vrij snel een dodelijke afloop had. Hiv is een virus en kan worden overgedragen wanneer een slijmvlies of de bloedsomloop in aanraking komt met een hiv-besmette lichaamsvloeistof, zoals bloed, sperma, vaginale afscheiding, voorvocht en moedermelk.
Bacteriën, virussen en parasieten kunnen worden opgepikt door vliegen en muggen. Dat betekent echter niet, dat die opgepikte organismen in die insecten kunnen overleven.
De malariamug brengt parasieten over, sommige steekvliegen en huisvliegen brengen bacteriën over (geeft vaak darmklachten), sommige muggen brengen een virus over (zikavirus), maar niet alle virussen kunnen worden overgedragen via insecten. Het HIV-virus kan wel overgedragen worden door b.v. apen, maar apen hebben een bepaalde verwantschap met mensen.
Bedenk, dat virologie een speciale wetenschap is.