Hoe kan het dat Stephen Hawking zo lang blijft leven met ALS?

Ik heb gelezen dat de meeste mensen met ALS na ongeveer 4 jaar doodgaan, maar Stephen Hawking heeft al veel langer dan 4 jaar ALS.

6 jaar geleden
in: Ziekten
1.8K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Gemiddeld gaan mensen ongeveer 4 jaar nadat ze geconstateerd zijn met ALS dood, maar dat hoeft dus niet persé.
De meesten die na een paar jaar dood gaan aan ALS gaan eraan dood doordat hun ademhalingssysteem faalt of omdat hun spieren het uiteindelijk compleet opgeven.
Stephen Hawkings heeft een zeldzame vorm van ALS (minder dan een paar procent van de ALS-patiënten heeft deze vorm) die wel erger wordt, maar heel langzaam + hij krijgt enorm goede en dure medische zorg omdat hij zo'n gerespecteerde wetenschapper is en dus de middelen bezit om die zorg te ontvangen. Bron (Engels): https://www.scientificamerican.com/article/stephen-hawking-als/

Antwoorden (1)

te zijn. Zijn situatie is stabiel, en dat is extreem zeldzaam.”

Net zomin als de medisch specialisten heeft de doorgaans zo briljante natuurkundige zelf ook geen sluitende verklaring paraat voor het feit dat hij nog steeds leeft, maar mogelijk speelt de jonge leeftijd waarop hij ALS kreeg een rol, denkt Leigh. “We zien dat de levensverwachting van jonge patiënten veel hoger is dan van ouderen. Sommige jonge patiënten houden het wel tien jaar vol; niemand weet hoe dat komt.”

Overlevingsdrang
Hoewel de jonge leeftijd waarop Hawking ziek werd inderdaad een rol kan spelen, heeft hij ook die levensverwachting van tien jaar ruimschoots overschreden door het al meer dan vijf decennia uit te zingen. Hoe dat kan? Hawking zelf vermoedt dat hij zijn lange leven te danken heeft aan zijn werk als natuurkundige en de focus die hij daaraan ontleent.

Waar de meeste ALS-patiënten hun baan al snel moeten opgeven doordat ze lichamelijk steeds verder gehandicapt raken, kon hij zijn arbeid ongehinderd voortzetten. “Ik heb geluk dat ik in de theoretische natuurkunde werk, een van de weinige gebieden waarin een lichamelijke handicap geen echte belemmering is,” zei Hawking daarover tegen The New York Times in 2011.
fremar