Welke oplossingsrichtingen voor diabetes worden momenteel onderzocht door wetenschappers?

8 jaar geleden
in: Ziekten
1.2K
tinus1969
8 jaar geleden
Type 1 of type 2?

Antwoorden (2)

Een van de oorzaken van diabetes is dat het lichaam wel insuline kan maken, maar dat doet in te kleine hoeveelheden. het reageert dus onvoldoende op de signalen dat er suiker aanwezig is. Er ontstaat dan diabetes terwijl het lichaam wel insuline kan maken. Als dit probleem kon worden opgelost (dus het lichaam ' aansporen' tot iets dat het wel kan) zou diabetes voor een deel te genezen zijn.
Hierbij moet je denken aan hormonen die de afgifte van insuline regelen.

De oplossing ligt in elk geval niet in het dieet -- uiteraard kan een uitgekiend dieet schade voorkomen en leiden tot een beter leven; maar het blijft symptoombestrijding (die trouwens in veel gevallen effectief en haalbaar is). Echter de oorzaak los je niet op. Er zijn trouwens wel wetenschappers die stellen dat een bepaald dieet een verhoogde kans op het ontstaan van diabetes geeft. veel suiker, vet en fastfood eten wordt door veel wetenschappers gezien als risicofactor -- maar die levensstijl hoeft niet per se tot diabetes te leiden. zie de bron.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het onderzoek naar de 'weigering' van het lichaam om insuline te maken is dus een van de onderzochte oplossingsrichtingen; daarnaast het bewegen van mensen tot een gezondere levensstijl.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
tinus1969
8 jaar geleden
Dit geldt vooral voor Diabetes type 1; bij diabetes type 2 (komt tegenwoordig meer voor) maakt het lichaam heel veel insuline, maar zijn spier- en vetcellen 'insulineresistent'.
Diabetes type 1 ontstaat door een aangeboren fout in het afweersysteem, waardoor zich dat tegen lichaamseigen cellen richt. In dit geval de eilandjes van Langerhans, die insuline produceren. Deze fout blijkt zich ook voor te doen in geval van transplantatie van eilandjes van Langerhans van donoren in diabetespatienten. Het onderzoek richt zich dan ook op het bijsturen van het afweersysteem.