Welke middelen helpen bij lactose-intolerantie NADAT er lactose gebruikt is?

Ik vind heel veel informatie ter voorkoming, maar zelfs op de website van de MLD-stichting kan ik geen info vinden wat te doen als er (per ongeluk) lactose gebruikt is.

Toegevoegd na 4 uur:
Ik weet overigens van de lactasepillen die meestal bij de maaltijd worden genuttigd; dit bedoelde ik ook met de informatie ter voorkoming. Ik bedoel meer de mogelijkheden vanaf 4 a 5 uur na de maaltijd, zoals middelen om de darmen weer tot rust te krijgen o.i.d.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Ziekten
11.8K
Ritsuka
8 jaar geleden
Je hebt toch van die tabletten/capsules?
Erna55
8 jaar geleden
Ik neem aan dat je arts je verteld heeft wanneer je de medicatie moet/kunt nemen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Meteen lactase slikken.
Als de voedsel nog (deels) in de maag zit helpt dat. Een eventuele capsule openmaken en met wat water innemen.
Een pil fijn maken. Daarna helpt alleen een toilet nog..
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Ritsuka: deze pillen zijn doorgaans preventief bedoeld. @Erna55: ikzelf heb geen lactose-intolerantie (gelukkig niet!), maar mijn nichtje (11) heeft dat wel. Ze heeft nog pijn nadat ze 2 weken geleden (!) een 'gewoon' glas melk gedronken had; dat pak scheen op het hare te lijken. Verder, dergelijke medicatie is vooral preventief bedoeld. @Jackd: ze kwam er pas later achter dat ze die melk genomen had; helaas... maar ik was wel naar een dergelijke reactie op zoek, evenals de tip van de norit/actieve kool; waarvoor dank. :-)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
(helaas weet ik hier nogal veel vanaf)
Van de lactose zelf kan je niet zo lang last hebben.
Normaal is dat er na 24 uur echt wel uit, meestal sneller.
(soms te snel..) Ik denk dat er meer aan de hand is.
Kan onschuldig of toeval zijn, buikgriep o.i.d. maar ook dat duurt niet zo lang.
In dit geval, ook vanwege de leeftijd, zou ik niet experimenteren met actief kool zonder dat eerst met een arts te overleggen. (en geen norit, want daarin zit lactose. Heb je vast al gelezen bij een andere reactie, maar ik zet het er nog maar een keer neer voor andere lezers)

Het beste antwoord

Ik begrijp dat het gaat om buikpijnklachten lang (twee weken) na het eten van lactose. Ik vermoed dat dat niet meer *direct* komt door de lactose. In elk geval niet in die zin dat het innemen van lactase zou helpen; de lactose is al verdwenen uit de darmen, dus iets wat helpt de lactose te splitsen in suikers die iemand wél kan opnemen (wat lactase doet) heeft dan geen zin meer. Maar als iemand erg gevoelig is voor dit soort klachten (bijvoorbeeld door een bijkomend prikkelbare darmsyndroom) dan kan het eten van iets 'verkeerds' wel het hele systeem 'op scherp' zetten, zodat de darmen lang na blijven zeuren.

In dat geval is symptoombestrijding de enige mogelijkheid. Eerst gelden natuurlijk de alledaagse adviezen bij buikpijn: een warme kruik op de buik, eventueel een pijnstiller (paracetamol is eerste keuze, zeker bij een kind van elf zou ik het daar ook bij laten tenzij de huisarts anders adviseert) en het drinken van bijvoorbeeld venkelthee: venkel vermindert krampen. Daarbij, als er sprake is van obstipatie het eten van extra vezels en veel drinken, de buik masseren (met de dikke darm mee) en veel bewegen (wandelen is al heel goed) en als er sprake is van diarree vooral ondersteunende maatregelen, dus zorgen voor een ruime vochtinname en indien nodig ORS (strikt genomen niet nodig bij alleen diarree zeker als iemand gewoon goed kan drinken, maar sommige mensen voelen zich er minder zwak door).

Is dat alles niet voldoende, dan kan de huisarts eventueel iets voorschrijven om de krampen tegen te gaan. Duspatal en buscopan worden daar wel voor gebruikt; hoewel van beide middelen de werkzaamheid niet echt is aangetoond kan het altijd geprobeerd worden als er aanhoudende klachten zijn en andere maatregelen niet werken; soms werkt het wél verrassend goed. Als het jonge nichtje uit de vraag al twee weken diarree zou hebben, dan is dat ook wel iets om even met de huisarts te overleggen. Diarree is meestal heel functioneel (het lichaam wil iets kwijt) maar het lijkt erop dat dat hier niet het geval is en dan zou de arts ervoor kunnen kiezen om symptomatisch te behandelen met diarreeremmers. Langdurige diarree kan enorm uitputten; behandeling kan dan erg fijn zijn.

Tenslotte zou er natuurlijk ook een andere oorzaak kunnen zijn voor deze klachten dan de inname van lactose twee weken geleden. Bij aanhoudende buikpijnklachten is het sowieso aangewezen om de huisarts te raadplegen, zéker als er ook sprake is van koorts of misselijkheid, maar niet alleen dan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Hoewel de buikpijn en diaree na het eten van lactose vervelend zijn is het per ongeluk eten van lactose niet gevaarlijk. Als je echter niet weet dat je lactose intollerant bent en heel lang lactose blijft eten kunnen je darmen beschadigen.

Ben je een keer op een feestje of uit eten kun je een product met lactAse gebruiken. Er zijn druppeltjes en pillen die je online of bij een apotheek kunt kopen. Door ervaring moet je inschatten hoeveel pillen je ongeveer nodig hebt voor de hoeveelheid lactose die je hebt gegeten. Van veel lactase kun je namelijk ook buikpijn krijgen.

Je moet de lactAse vlak voor of na het eten van de lactOse gebruiken. Als je per ongeluk lactose hebt gegeten en al klachten hebt ben je al te laat voor het innemen van lactAse.

Norit helpt niet goed. Dat is gemaakt om alles wat er in je darm zit te binden. Het is minder geschikt voor de gassen. Lactase is er speciaal voor het omzetten van lactose.

Als je erg veel last hebt van lactose meld dit ook aan je apotheek veel pillen gebruiken lactose namelijk als vulmiddel. De apotheek waarschuwt je dan als je medicijnen met lactose wil gebruiken.