Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

waarom veroorzaakt hypertensie angina pectoris?

In mijn studieboek staat dat angina pectoris veroorzaakt kan worden door hypertensie. Ik kan het in mijn hoofd niet plaatsen waarom dit zo is. Komt dit doordat een hoge bloeddruk meer energie/zuurstof kost van het hart en er daarom een zuurstofgebrek optreedt? Of slaat het meer op de invloed op de vaatwanden ? Ik heb geen idee en met google kom ik er niet aan uit.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Ziekten
1.4K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Dit wordt inderdaad in verschillende studieboeken en op verschillende websites genoemd, maar overal ontbreekt een verklaring. In de NHG-Standaard stabiele Angina Pectoris staat deze verklaring wel. Hypertensie is namelijk een risicofactor voor het coronairsclerose. Hypertensie veroorzaakt endotheelschade. Deze endotheelschade kan uiteindelijk leiden tot atherosclerose (in dit geval coronairsclerose), doordat cholesterol zich kan vasthechten aan de endotheelschade.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding