Waar is Ebola al die jaren geweest en waarom steekt het nu opeens de kop op?

Ebola is een ziekte die al langer bestaat.
Hoe kan het dat het nu opeens zo groot uitgebroken is?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Ziekten

Antwoorden (2)

Ebola heeft steeds bestaan, alleen kwam het voor in heel kleine gemeenschappen dicht bij of in oerwouden of ver van de dorpen en steden af, en het roeide zichzelf uit als er geen verdere besmettingen mogelijk waren. Nu is het uitgebroken in grote drukke steden en dorpen en worden er veel meer mensen besmet omdat er meer mensen aanwezig zijn. Vooral dat de mensen niet begrijpen/ begrepen wat er aan de hand is werden zieken onbeschermd geholpen met alle gevolgen nu bekend.

De ziekte ebola is waarschijnlijk alleen te bestrijden door iedereen in te enten met een serum zodat het lichaam de ziekte zelf kan bestrijden, gelijk als wij ingeent zijn tegen kinderziekten, en dat lijkt nog erg ver weg hoe vreselijk ook.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ebola is in 1976 voor het eerst geconstateerd in Zaïre. De utbraak van de laatste tijd is vooral te wijten aan het eten van bushmeat ( o.a. vleermuizen die dragers kunnen zijn van het virus) en de slechte hygiënische omstandigheden in de dichtbevolkte steden en dorpen. Dan ook de begrafenisrituelen waarbij iedereen de doodzieke en de dode aanraakt, terwijl juist de overledenen de eerste infectiebron zijn. Ook nog eens het feit dat mensen nergens vanaf weten, geen idee hebben hoe de ziekte wordt overgedragen. Tenslotte nog de lakse reactie van de overheden en de achterdocht bij de bevolking tegenover de overheid en de witte dokters. De gebrekkige manier van begraven is nog eens extra link. Normaal wordt een overledene afgelegd ( o.a. gewassen) en daarbij raken vrijwel alle betrokkenen besmet. Nu moet de overledene direct worden begraven zonder plichtplegingen, ter plekke helemaal in strijd met de cultuur.
De ziekte is heel gevaarlijk en men kan pas besmet raken door iemand die ziek is. Het moment van gezond zijn en ziek zijn is heel kort en daardoor alleen al gevaarlijk. Ongeveer een op drie overleeft de ziekte en is verder levenslang immuun.
Een wat zwakkere vorm van ebola is het Marburgvirus. Ook een killer, maar op het ogenblik hoor je er niets van.