al twee weken dagelijks last van migraine, hoe kan dit?

Heb er gemiddeld eens in de 10 dagen last van dus ben het gewend.. maar 2 weken dagelijks gaat me te ver. In ochtend nog niks, eind middag komt het op. Zelfs met mijn medicatie blijft het terugkomen. Iemand een idee hoe dit kan en hoe ik dit kan verhelpen? Bedankt.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Ziekten
37.2K
Amadea
9 jaar geleden
Last van stress?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Aangezien ik mijn huis uit moet en erg veel te doen heb qua werk zou er stress mogelijk kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kan door stress, veel licht en geluid komen.
Het is dus een goed idee om even (waar je ook bent) naar een rustige plek kan gaan waar je kunt liggen. Het best is dus dat de kamer donker is. Dat is 1 van de opties die je kunt doen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er zijn zoveel mogelijke oorzaken, veel meer dan deze 10:
http://www.ad.nl/ad/nl/4560/Gezond/article/detail/3462245/2013/06/20/10-verrassende-factoren-die-migraine-kunnen-uitlokken.dhtml
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank voor al jullie reacties!

Het beste antwoord

Dagelijks gebruik van migrainemedicijnen kan leiden tot medicatieovergebruikshoofdpijn. De aanbevolen manier om hier vanaf te komen is radicaal stoppen met alle hoofdpijnmedicijnen. De hoofdpijn kan hierdoor tijdelijk verergerd terugkeren. Dit kan 1 a 2 weken duren. Meer informatie over medicatieovergebruikshoofdpijn vind u op http://www.thuisarts.nl/hoofdpijn/ik-krijg-hoofdpijn-als-ik-vaak-hoofdpijnmiddelen-gebruik
Wanneer u vaker dan gemiddeld tweemaal per maand migraine heeft, kunt u overwegen om hiervoor preventieve medicatie te gebruiken, zoals een betablokker als metoprolol. Dit kunt u overleggen met uw huisarts.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Hoofdpijn die langer duurt dan 3 dagen is bijna per definitie geen migraine; de kans dat het hier om migraine gaat is dus erg onwaarschijnlijk.

Er zijn eigenlijk maar twee veel voorkomende oorzaken van hoofdpijn, die zo lang aanhoudt. De allerbelangrijkste van deze is spanningshoofdpijn. Bij spanningshoofdpijn is er een drukkende, knellende of bonzende pijn in (vaak) het hele hoofd. Klachten als misselijkheid en vlekken voor de ogen komen meestal niet voor, maar kunnen bij erge pijn wel voorkomen en zo een beeld geven dat erg lijkt op migraine. Bij erge klachten kan ook bij spanningshoofdpijn een intolerantie voor geluid en licht optreden; deze klachten worden meestal ook meer verbonden met migraine.
Spanningshoofdpijn kan variëren van mild tot ernstig/ bijna invaliderend. Gelukkig is het op zich een volledig goedaardig probleem; de pijn gaat weer over en je houdt er nooit iets aan over.
Hoe spanningshoofdpijn ontstaat is nog niet geheel bekend, maar spanning/ stress speelt duidelijk een rol. Ik zie in je reacties dat je op het moment wel de nodige spanningen doormaakt; dan lijkt dit me een waarschijnlijke diagnose. Voor nu rustig aan doen, pijnstilling nemen (paracetamol is bij hoofdpijn de meest effectieve pijnstiller), en proberen ondanks alles toch ontspanning te zoeken zijn dan goede adviezen. Voor de langere termijn zul je moeten kijken of je ofwel de hoeveelheid spanning kan verlagen ofwel je eigen draagkracht voor die spanning kunt vergroten.

De tweede diagnose is analgetica-geïnduceerde hoofdpijn, ook wel medicatieovergebruikshoofdpijn genoemd. Deze vorm van hoofdpijn komt minder voor, maar vaker dan vaak gedacht wordt. Het wordt veroorzaakt door het langdurig nemen van pijnstilling; hoe paradoxaal dat misschien ook lijkt. Deze vorm van hoofdpijn kan lijken op elk ander hoofdpijnsyndroom, maar gaat (uiteraard) altijd gepaard met langdurig gebruik van pijnstillers. Volgens de literatuur kan het al voorkomen na binnen een maand meer dan 15 dagen pijnstillers te hebben gebruikt; in mijn ervaring ligt die periode doorgaans veel hoger.
Dit lijkt me bij jou wat minder waarschijnlijk, maar uitsluiten kan ik het zeker niet.
Als dit bij jou speelt zul je cold-turkey moeten stoppen met de pijnstillers. Dan volgt een periode (zo'n 2 weken) waarbij je flink hoofdpijn zult hebben, die daarna vanzelf weer wegtrekt.

Als je meer zekerheid wilt hebben zul je naar je huisarts toe moeten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nog een extra opmerking: mensen met dit soort hoofdpijn zijn vaak bang voor een hersentumor. Hersentumoren zijn echter zeldzaam bij volwassenen en gaan bovendien niet gepaard met hoofdpijn (uitzonderingen daargelaten.)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. Ik maakt me inderdaad wel even druk of er niet te maken is met een tumor. Ik ben jongvolwassen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zoals ik al zei is hoofdpijn vrijwel nooit een symptoom van een hersentumor. Alleen in een erg laat stadium wordt het wel eens gezien,maar dan zou je ook andere (meer verontrustende) symptomen moeten hebben, zoals uitvalsverschijnselen/ verlammingen.
Zo op je verhaal is de kans dat je een hersentumor hebt zo klein, dat ik geneigd ben om je gewoon gerust te stellen. Maar het is denk ik netter om dat aan mijn collega over te laten.
Tot die tijd niet over inzitten, dat is echt niet nodig en maakt je hoofdpijn alleen maar erger.