Is Alopecia Areata besmettelijk ?

10 jaar geleden
in: Ziekten
2.3K
SimonV
10 jaar geleden
Zie ook: http://www.alopecia-vereniging.nl/veel_gestelde_vragen_over_haaruitval_haaruitval.php#b

Antwoorden (2)

Het is niet besmettelijk, de oorzaak is meestal genetisch, vaak komt het door stress ineens naar boven.

"De oorzaak van alopecia areata is niet bekend. Wel is er een statistische relatie gevonden met het atopisch syndroom (constitutioneel eczeem, hooikoorts en astma), met psoriasis, met stoornissen in het endocrien systeem en met auto-immuunziekten, onder andere schildklieraandoeningen. Welke rol de autoantilichamen in het ziekteproces spelen, is nog niet duidelijk. Het hebben van deze aandoeningen verslechtert de prognose. In hoeverre alopecia areata wordt beïnvloed door erfelijke factoren, is niet bekend. Patiënten met alopecia areata hebben in 10 tot 20 procent van de gevallen een of meer familieleden die ook aan de aandoening lijden. Ook komt alopecia areata bij patiënten met het syndroom van Down vaker voor dan bij anderen. Alopecia areata kan tot uiting komen na een ingrijpende emotionele gebeurtenis of na een periode van verhoogde stress. Patiënten leggen zelf soms het verband met lichamelijke trauma’s, narcose of medicijngebruik. Bewijs hiervoor ontbreekt."
10 jaar geleden
Voor zover ik weet is het een auto immuunziekte. De witte bloedlichaampjes zijn om een bepaalde reden niet sterkt genoeg om een ontsteking in het bloed af te breken. De haar sterft pleksgewijs af. De haren kunnen wel terug komen, maar dat kan maar een beperkt aantal keren.
Mensen met alopecia hebben vaker ook voedselintoleranties/allergieën.
Het is absoluut niet besmettelijk. Het heeft ook niets te maken met persoonlijke hygiëne o.i.d. Je hoeft dus niet bang te zijn dat het op een ander overgaat.
Een persoon met alopecia areata kan er niets aan doen dat hij/zij de ziekte heeft. Er zijn helaas weinig adequate behandelingen voor.
Op de site: www.mooihoofd.nl staat meer uitleg en waar mensen met kaalheid zoal tegenaan lopen in het dagelijks leven.