Rare bultjes op me tong

Zoals je op de foto ziet heb ik rare bultjes op mijn tong. Wat is het en moet ik ermee naar de huisarts.

Er staat al een vraag die hierop lijkt http://m.goeievraag.nl/vraag/413741?from=www

Maar dat is duidelijk anders want ik heb rode puntjes voor op me tong en daar heeft iemand achter op zijn toch gewoon grote zenuwen

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Ziekten
14.1K

Antwoorden (2)

Ga voor de spiegel staan en kijk eens goed naar je tong. Zie je al die piepkleine bultjes? Dat zijn je smaakpapillen je hebt er bij je geboorte zo'n tienduizend, die om de tien dagen vernieuwd worden.

Zodra je begint te eten, prikkelen voedingsstoffen je smaakpapillen, waardoor signalen door je tong naar je hersenen worden gezonden. Vrouwelijke smaakpapapillen zijn meer ontwikkeld dan die van de man. Uit een studie blijkt dat vrouwen bij het proeven van voedsel twintig procent meer zoet nodig hebben, terwijl een man daarentegen tien procent meer behoefte heeft aan zure producten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waarschijnlijk zijn het aften, hele kleine blaasjes. Ze gaan vanzelf over, maar je kunt het proces iets versnellen door Zendium als tandpasta te gebruiken. Ze worden veroorzaakt door een (herpes) virus en verder is er niets tegen te doen. Als ze geen pijn doen, heb je geboft.
Zenuwen zie je niet, dat zijn de smaakpapillen en daar proef je, afhankelijk van de plaats op de tong, zout, zoet, bitter, zuur en umami ( zeg maar vleessmaak) mee.