Controleren ze met een botscintigrafie (botscan) alsook de staartbeen of enkel de rug?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Ziekten
1.4K

Het beste antwoord

Hangt er vanaf wat de arts heeft aangevraagd. Bij zoeken naar beginnende slijtage in één bepaald gewricht (bijvoorbeeld) zal men alleen dat gewricht in beeld brengen. Bij zoeken naar uitgezaaide tumoren of klachten over het hele lichaam het gehele skelet. En ik heb ook wel eens meegemaakt dat de orthopeed alleen een botscan van één bepaald gewricht had aangevraagd, maar dat de arts van de nucleaire geneeskunde vanwege een onderliggend ziektebeeld waar de orthopeed nog geen rekening mee had gehouden, besloot om meteen maar het gehele skelet te scannen. Onder het mom van: "als je hier dan toch bent" (en contrastvloeistof krijgt ingespoten, drie uur moet wachten en onder die scanner gaat liggen..)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

In Belgie brengt men de zon in beeld die door de dokter opgegeven is maar ook het volledige lichaam.
U kan een CD-tje vragen met de beelden van de scan erop alsook de bevindingen van de specialist die de beelden beoordeeld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat bedoel je met "brengt men de 'zon' in beeld" ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry, zon moet natuurlijk "zone" zijn.