klopt het dat je dik kan worden en niet meer kan vermageren omdat je schildklier niet goed werkt?

Mijn schoonzus heeft diabetes type 2. Zij heeft behoorlijk overgewicht en allerlei rare klachten (bv. benen die zwart worden).
Het zou goed zijn voor haar ziekte dat ze wat zou vermageren. Maar dat kan niet volgens haar omdat haar schildklier niet goed werkt.
Op die manier zit ze natuurlijk en een vicieuze cirkel.
Kan dat, dat je niet kan vermageren omwille van een slecht werkende schildklier?

11 jaar geleden
in: Ziekten
13.1K

Het beste antwoord

Wanneer je nog geen medicijnen (is hetzelfde hormoon als de schildklier maakt) slikt, werkt je schildklier te traag. Dan kom je meestal, soms flink, aan in gewicht.

Na de diagnose zal de arts aan de hand van de bloedwaarden (TSH en FT4) de dosis van het schildklierhormoon dat je moet slikken verhogen. Net zolang totdat je zoveel slikt, dat er technisch geen sprake meer is van een te trage schildklier. Je bent dan gecompenseerd. Er zijn weer genoeg schildklierhormonen (deels uit een schildklier die misschien nog een beetje werk, deels uit de pillen) in het lichaam.

Als je dus goed ingesteld bent op schildklierhormoon, kun je in principe net als elk ander weer afvallen.

Uit onderzoek blijkt wel dat de meeste vrouwen zo'n 10 kg meer blijven wegen.

Vooral het goed ingesteld zijn op schildklierhormoon, trouw je medicatie elke dag op dezelfde wijze (dus evenveel tijd voor het eten innemen) innemen is belangrijk. Bij onderzoek blijkt wel 40% van de mensen die schildklierhormoon slikken niet goed ingesteld te zijn.
Die laten zich onvoldoende controleren (minstens 1x per jaar bloedwaarden en ook bij klachten). Of slikken mogelijk niet zo goed, slaan over (heeft langwerkende gevolgen), of nemen het niet zo nauw met tijd voor het eten...

Misschien dat je schoonzus voor de diagnose van de schildklier veel is aangekomen. Dat de diagnose laat is gesteld. Helaas stopt het aankomen wel als je goed bent ingesteld, maar gaan de pondjes er niet vanzelf weer af. Dat is dan zeker net zo moeilijk als bij ieder ander.

Onderstaande link is misschien handig voor je schoonzus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dat kan. De schildklier produceert hormonen die invloed hebben op het metabolisme (=voedselverwerking). Werkt deze te snel, dan vermager je, werkt deze te langzaam, dan kom je aan.

Echter zijn hier wel medicijnen voor, en kan de te trage schildklierfunctie hiermee worden gecompenseerd.

Toegevoegd na 1 minuut:
*Ik hou er niet zo van om wikipedia als bron te vermelden, maar op de Engelstalige pagina over hypothyreoïdie (=traag werkende schildklier) staat goed uitgelegd wat er kan optreden en waarom. De Nederlandse is ook goed, maar wat minder uitgebreid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja dat is zo mijn mama heefd dit en moet goed opletten
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is niet onmogelijk om af te vallen als je schildklier niet voldoende functioneert wel moeilijk.
Ik zit met hetzelfde probleem, ben door het stoppen met roken ondanks oppassen met eten en sporten toch 5 kg aangekomen.
De schildklier heeft invloed op je stofwisseling. Ik ga ervan uit dat ze medicijnen heeft , maar dan nog is het lastig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je schildklier maakt hormonen met jodium aan die voor de verbranding van vet zorgen. Als je schildklier te snel werkt kom je helemaal niet meer aan of val je zelfs af. Als je te weinig jodium binnen krijgt zwelt je schildklier op en wordt je dikker, als je schildklier erg traag werkt kun je ook dikker worden.

Ga even naar de huisarts, en laat bloed afnemen voor onderzoek, hij kan medicijnen voorschrijven met de normaal gesproken door de schildklier geproduceerde hormonen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Meestal is een traagwerkende schildklier een auto-immuunaandoening. Ik neem eigenlijk aan dat als iemand een traag werkende schildklier heeft, hij/zij er ook voor behandeld wordt. Jodium is dan niet meer nodig, dat zit in het schildklierhormoon, dus al in de pillen die het schildklierhormoon bevatten. Schildklierpatiënten moeten vooral geen extra jodium slikken. Tenzij door een arts is vastgesteld dat de traagwerkende schildklier door een jodiumtekort is ontstaan. Waarbij het waarschijnlijk sowieso verstandiger is eerst schildklierhormoonpillen te slikken en rustig jodium bij te slikken. Te snel veel jodium tot je nemen (dus elke dag, zoals in sommige druppeloplossingen, kelptabletten) kan juist voor auto-immune schildklierproblemen zorgen.