Hoe kan men het verschil zien tussen gedragingen bij ernstig verstandelijk gehandicapten en zwaar autistische mensen?

Ik vind namelijk dat de gedragingen van iemand met een ernstige verstandelijke handicap, heel veel lijken op die van een zwaar autistische persoon. (En in veel gevallen gaat ernstige autisme ook samen met een verstandelijke achterstand, maar toch niet altijd). Maar hoe kan je dat onderscheiden van elkaar?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Ziekten
3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In een reactie, want ik ben er niet zeker van of wat ik schrijf ook klopt met onderzoeken....
Volgens mij hebben zwaar autistische mensen vaak óók andere handicaps, zowel geestelijk als lichamelijk en is het autisme als beperking een onderdeel daarvan.

Het beste antwoord

Bij ernstige mentale retardatie is dat onderscheid op den duur niet meer te maken. In onderzoeken blijkt dat het voorkomen van autistische kenmerken stijgt met de ernst van de verstandelijke achterstand. Maar juist bij een ernstige verstandelijke handicap is het niet meer te testen. Een deel van de mensen met klassiek autisme ontwikkelt geen spraak, maar mensen met een zeer laag IQ (zeg maar onder de 30) spreken sowieso niet, en zijn dus niet in staat om een vraaggesprek te voeren met een psychiater of orthopedagoog die uit moet zoeken wat er precies speelt. Vanaf een bepaald niveau van mentale retardatie overheerst gewoon het mentale probleem, en dan is niet meer te achterhalen of bijvoorbeeld bepaald stereotype gedragingen voortkomen uit dwang, automatisme, of uit een autistisch gedragspatroon. Ook bijvoorbeeld herhaalde en atypische bewegingen zoals je die soms ziet bij mensen met autisme (fladderen, handen wringen) kun je vaak bij ernstig verstandelijk gehandicapte mensen niet onderscheiden van bijvoorbeeld een tic of een spierspasme.

Bij de wat minder ernstige verstandelijke handicaps ligt het anders, dan is soms een interview wél mogelijk. Maar dan nog blijft het erg moeilijk om een onderscheid te maken tussen een veelvoud van 'afwijkende' gedragingen. Op den duur moet je gewoon kijken naar de kenmerken die iemand heeft en dáárop handelen (bijvoorbeeld: iemand heeft veel behoefte aan structuur, iemand hecht een in onze ogen overdreven emotionele waarde aan bepaalde voorwerpen, of iemand herhaalt nu eenmaal steeds wat je zegt) en is er minder ruimte voor echte diagnostiek.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De overeenkomst is dat beidde gebaat zijn bij structuur en duidelijkheid van wat waar en waarom. Bij beidde ontbreekt de theory of mind. Maar waar iemand met een ernstige verstandelijke beperking hier ook niet in kan leren kan een normaal begaafde dat wel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Belangrijk is dus goed kijken en niet te snel je oordeel baseren op bepaalde stereotype gedragingen die kunt zien
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oké Misslucky, da's een mooie, maar dat zijn overeenkomsten, en geen verschillen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het verschil ontdek je door verder dan de overeenkomsten te kijjen
Ik vind het best een interessante vraag. Beide hebben vaak stereotiepe gedragingen. Ik kan natuurlijk niet in hun hoofd kijken, maar bij mijn werk zie ik bijv. vaak dat ernstig verstandelijk beperkte mensen zichzelf constant heen en weer wiegen. Dat geeft een veilig gevoel (denk aan het wiegen van een baby) Bij mensen met autisme zijn die handelingen vaak meer dwangmatig en geven geen tot minder rust. Autisten moeten als het waren die handelingen uitvoeren en bij verstandelijk gehandicapte gaat het meer van zelf. Tenminste dat is wat ik denk te zien.