Zitten er ook voordelen aan dyspraxie?

Bij bijvoorbeeld ADHD hoort dat iemand meestal heel vrolijk is, bij ASS is iemand vaak rechtvaardig, maar zijn er ook goede kanten aan dyspraxie, en welke?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Ziekten
3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Druk is wat anders dan vrolijk!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja oké, klopt. Maar ik ken veel mensen met ADHD, en die zijn bijna altijd vrolijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is hetzelfde fabeltje als dat kindjes met het syndroom van Down altijd zo muzikaal en vrolijk zijn? Elk kind verschilt van een ander kind, gewone kinderen, kinderen met adhd en kinderen met dyspraxie. Het ene kind met dyspraxie is vrolijk van karakter, het volgende minder.

Antwoorden (1)

Het zou heel goed kunnen dat iemand met ADHD vaak heel vrolijk is, maar als dat ook zo is als er geen reden tot vrolijkheid is, of als anderen in zijn omgeving een bepaalde vrolijkheid niet kunnen begrijpen, dan zie ik nog niet direct zo het voordeel.

Dat er bij ASS sprake zou zijn van een bepaald rechtvaardigheidsgevoel, kan ik nergens terugvinden, maar het kan best zo zijn. In dat geval kun je je ook afvragen of een te groot rechtvaardigheidsgevoel altijd een voordeel is.

Het lijkt mij heel lastig om in te schatten welke voordelen een bepaalde ziekte of stoornis kan hebben. Hooguit zou je kunnen stellen dat een bepaalde stoornis geen belemmering hoeft te zijn, om iets van je leven te maken.
In deze link een paar voorbeelden:
http://dyspraxievolwassenen.wordpress.com/beroemdheden-met-dyspraxie/

Hier nog 2 andere links, waar ik ook nauwelijks voordelen kan lezen.
http://www.stoornissen.nl/full/autisme.php
http://www.opdc-zodrenthe.nl/adhd.htm

Toch zou het mogelijk kunnen zijn, dat iemand het b.v. op artistiek gebied, heel ver schopt, dankzij de stoornis. Dan denk ik aan de pianist Glenn Gould. De man zat helemaal vol met allerlei stoornissen, was o.a. manisch depressief, kon met niemand opschieten, en sloot zich alleen maar op. Maar dat heeft wel tot gevolg gehad dat hij wereldberoemde Bach-vertolkingen op zijn naam heeft staan. Hieronder zie je een voorbeeld. Als je deze video bekijkt, zal het niet moeilijk zijn om vast te stellen, dat je naast een schitterende en knappe vertolking, ook een man ziet, waar het nodige mee aan de hand is.