Is de ziekte MS al te genezen? (Multiple Sclerose)

Bij Verzorging moet ik een presentatie houden over een chronische ziekte, hiervoor heb ik de ziekte MS uitgezocht. Nu is er een deelvraag of de ziekte te genezen is, is dat misschien mogelijk of totaal niet?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten

Antwoorden (4)

Nee, de ziekte is helaas nog niet te genezen. Er bestaan wel goede medicijnen die de ziekte kunnen onderdrukken. Helaas heeft niet iedere patiënt hier baat bij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee. MS is niet te genezen. Over de oorzaak van de ziekte tast men immers nog steeds in het duister. Er zijn wel al therapieën die opstoten kunnen uitstellen en/of minder zwaar maken, maar een medicijn dat je voorgoed van MS afhelpt bestaat er niet, en is voorlopig ook niet in de maak.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee. Er zijn wel patiënten (en ook artsen) die ontzettend veel hoop vestigen op stamcelbehandelingen, en zelfs patiënten ook uit Nederland die hiervoor naar een bepaalde kliniek ergens in Azië reizen (zou na moeten zoeken waar precies) maar dit is allemaal nog zeer experimenteel, en de resultaten zijn dubieus.

Er is wel medicatie die de schubs (plotselinge aanvalsgewijze verslechtering bij M.S.) kunnen verminderen in frequentie en duur. Deze medicatie is niet geschikt voor elke vorm van M.S.

Zie de bron voor verschillende soorten medicatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, MS is niet te genezen, de ziektebeloop is wel te beinvloeden met medicatie die het aftakelproces zou moeten vertragen, er zijn verschillende medicijnen die allemaal op hun eigen manier iets doen.
Verder is "bewust" leven ook van grote invloed, gezond eten, rust nemen wanneer dat nodig is, bepaalde substanties vermijden(drugs bijvoorbeeld)en bijvoorbeeld niet in de sauna(ontstekingen gedijen erg goed op warmte) een van de belangrijkste dingen is: luisteren naar je lijf.

Ik heb MS, ik zal je een privébericht sturen met mijn emailadres, als je vragen hebt beantwoord ik ze graag