kan je als je jonger bent dan 40 ook COPD hebben?

Toegevoegd na 7 minuten:
Echt COPD van het Roken zeg maar

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
2.4K

Het beste antwoord

Nee, COPD is een aandoening die zich heel geleidelijk, over verloop van meerdere jaren, instelt. De structurele veranderingen in de luchtwegen zijn onomkeerbaar, d.w.z. eens men de ziekte heeft, kan men er niet van genezen. In het begin heeft een COPD patiënt geen of nagenoeg geen klachten.

De aandoening manifesteert zich meestal pas na de leeftijd van 45 jaar. Net door het ontbreken van symptomen in het beginstadium van de ziekte, is het vroegtijdig opsporen van COPD moeilijk. Roken is de belangrijkste oorzaak van COPD (Chronisch Obstructief Longlijden). Ongeveer 9 op de 10 COPD patiënten zijn rokers of ex-rokers.

In feite maken zowel chronische bronchitis als emfyseem deel uit van COPD. Men spreekt van chronische bronchitis wanneer iemand gedurende minstens 3 maanden per jaar en 2 opeenvolgende jaren last heeft van een hoest en overmatige slijmproductie. Emfyseem is een vernietiging van het longweefsel die het gevoel van kortademigheid van de COPD patiënt accentueert.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ja want copd heeft niks met leeftijd te maken maar het word veroorzaakt door roken
(heb bij bio dit net gehad)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het grootste gedeelte wordt veroorzaakt door roken....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
COPD heeft OOK te maken met roken, maar wat men vroeger chronische bronchitis noemde valt nu ook onder COPD, net als astma... en dat kan je als kind al hebben.
Je antwoord klopt dus niet helemaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, ik weet niet of je weet hoe astmatische bronchitis en astma voelt...maar da's geen pretje!
Astma en bronchitis vallen weldegelijk onder de noemer COPD.
Wat je vaak hoort overal is dat COPD veroorzaakt wordt door roken. En dat klopt óók.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat info voor je en ook voor mij: kennelijk valt astma niet onder COPD, maar longemfyseem wel.
http://nl.wikipedia.org/wiki/COPD
Ja dat kan zeker. Veel kinderen hebben al chronische bronchitis wat onder copd valt

Toegevoegd na 4 minuten:
Van het roken zijn ze inderdaad meestal boven de 40 . Onder de 40 komt dit vrijwel niet voor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je antwoord klopt niet helemaal.
COPD is een chronische obstructieve longaandoening. Het is dus een aandoening die in de loop van de tijd zal verergeren en die niet te genezen is! Kinderen kunnen ook last hebben van bronchitis maar bij hen wordt deze bronchitis voornamelijk veroorzaakt door een virusinfectie en niet door COPD. http://www.leerwiki.nl/Wat_is_COPD
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En als het chronische bronchitis is, Sis?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Chronische bronchitis komt bij kinderen niet voor. Het is een aandoening die steeds erger wordt en waarvoor geen genezing bestaat. Chronische bronchitis komt in principe alleen voor bij volwassenen. Indien er sprake is van bronchitis bij een kind is dat de acute vorm van bronchitis en niet de chronische vorm. Deze acute vorm van bronchitis wordt overgebracht door een virusinfectie. http://www.astma-copd.nl/content/copd/copd.asp http://www.leerwiki.nl/Wat_is_bronchitis
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank voor je antwoord, ik heb de beide artikelen gelezen.
Wat ik dus heel vreemd vind: ik heb als kind de diagnose "chronische bronchitis" gekregen en niet alleen door de huisarts destijds, maar ook door verschillende longartsen. Later werd het "Cara" en nu COPD....
Naja, het zal allemaal wel.... het is gewoon behoorlijk onprettig :-)
De vraag is eigenlijk al gesteld.

http://www.goeievraag.nl/vraag/copd.188982

Jij zegt dat COPD door het roken komt.
Dat is niet waar.

Bij ongeveer 15% van de mensen met COPD speelt langdurige blootstelling aan kleine stofdeeltjes tijdens het werk een rol. Ook kan een aangeboren enzymgebrek de oorzaak zijn van COPD. Het aantal mensen met COPD stijgt met de leeftijd.

Dus COPD komt wel voornamelijk voor bij mensen van 55 jaar en ouder. Maar niet uitsluitend.

Erfelijkheid speelt ook een grote rol.

Toegevoegd na 31 seconden:
http://www.cz.nl/copd-wat-is-copd
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
COPD is een verzameling van ziekten. Ik denk dat jij bedoeld op de aandoening longemfyseem die heel erg aan roken is gecorreleerd. meestal krijgen rokers pas longemfyseem wanneer ze boven de 40 zijn. Een kleiner percentage van de rokers krijgt de eerste verschijnselen al voor zijn 40e. lat je niet wijsmaken door mensen hierboven dat roken geen emfyseem veroorzaakt.

Onder COPD wordt ook chronische bronchitis verstaan. dat is een aandoening die heel veel voorkomt bij personen jonger dan 40.