Hoe heet deze ziekte?Zie ook uitleg.

Vanmiddag was ik op een verjaardag en toen vertelde iemand dat een jongen die op een boerderij werkt een grote kale plek op zijn hoofd heeft.Ze vertelde erbij dat dit kwam door kalven.Ze wist niet meer hoe deze ziekte heet.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik begreep hier helemaal niks van meer mensen op de verjaardag niet hoor.Er waren 2 mensen en deze hadden het weleens vaker gehoord maar wisten ook niet hoe deze ziekte heet.

Toegevoegd na 2 dagen:
Ringworm is het niet

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
1.6K

Antwoorden (5)

ALOPECIA AREATA zou het kunnen zijn, maar dat komt niet door kalven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien de ziekte van Bang.

Toegevoegd na 1 uur:
Het zou ringschurft kunnen zijn dat is besmettelijk ook voor de mens hierdoor staan op den duur kale plekken.
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
Dat is een infectieziekte bij vee (niet bij mensen!) waarbij abortus optreedt. Haaruitval is hierbij geen verschijnsel. Dus is dit een onzinantwoord.
het kan auto immuunziekte zijn dan krijg je haaruitval omdat je lichaam je haar aanziet voor bedreiging net zoals een splinter je lichaam gooit gewoon je haar eruit
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beetje vaag, maar de reden waarom hij een kale plek heeft, kan velerlei zijn. Sommigen beweren dat het speeksel van kalfjes goed zou zijn tegen kaalheid (niet bewezen trouwens) en misschien is daar wat verwarring rond ontstaan.

Een kale plek die afkomstig kan zijn van boerderijdieren (maar meestal gewoon via hond of kat) is ringworm. Een infectie die meestal op de hoofdhuid een kale plek veroorzaakt of voetschimmel geeft.

Maar naar alle waarschijnlijkheid gaat het om alopecia areata. Een autoimmuunreactie van het lichaam die onderhuids ontstekingsreacties geeft waarvan de haren uitvallen.

Meer is te vinden in bijgevoegde bron.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zal waarschijnlijk ringschurft zijn (bij de mens ringvuur).
Ringschurft (trichofytie) is een schimmelinfectie van de huid, die met name voorkomt bij runderen jonger dan 2 jaar (kalveren). Kenmerkend zijn de ronde kale, meestal niet jeukende plekken met grijs en asbestachtige korsten.

Ook mensen kunnen door direct contact met aangetaste dieren besmet worden. Vooral kinderen zijn vatbaar. Bij de mens wordt de aandoening 'ringvuur' genoemd.