Als je een tijdelijk stoma krijgt niet.
Bij een heel erge vorm van de ziekte van Crohn wordt soms gekozen voor een definitief stoma en wordt bijgevolg de anus dichtgenaaid.
Ook bij darmkanker komt het voor dat de anus wordt dichtgenaaid na een stoma.
Wanneer een tumor in de endeldarm is gelegen, is de afstand tot de anus bepalend of de anus nog kan worden behouden. Wanneer dit mogelijk is wordt een verbinding tussen dikke darm en endeldarm of anus aangelegd. Om de nieuwe verbinding te laten genezen kan het nodig zijn om een tijdelijk stoma aan te leggen, wat dan na 2-3 maanden kan worden opgeheven.
Wanneer dit niet mogelijk is wordt een definitief stoma aangelegd en na verwijderen van anus en endeldarm dit gebied dicht gehecht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel erg daantje dat je zoiets hebt moeten meemaken. Ik hoop dat het een beetje goed met je gaat.
Dank voor het +je.

Andere antwoorden (3)

Niet in de meeste gevallen. Wel als de darm zo aangetast is dat het dicht bij de anus ook slecht is dan wordt deze verwijderd.
12 jaar geleden
Nee.
Je hebt een tijdelijk stoma, om bv een darmdeel rust te geven zodat deze zich kan herstellen, maar ook een blijvende als de dikke darm verwijderd moet worden.

Je anus en endeldarm blijven gewoon aanwezig en onaangetast. Deze zal gespoeld worden om te voorkomen dat er nog "restjes" zitten die ontstekingen kunnen veroorzaken maar daar blijft het bij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in het laatste deel van je darm wordt een vocht geproduceerd. Dit vocht is een glijmiddel om de ontlasting en handje te helpen op weg naar buiten.

Wanneer je de anus dicht zou maken dan kan dit vocht voor problemen zorgen wanneer het niet goed wordt afgebroken door je lichaam.
Dit is dan ook een reden waarom ze tegenwoordig je anus niet dichtmaken, wanneer je een stoma hebt.

ps
Mensen met een stoma krijgen soms nog aandrang. Dit kan dan veroorzaakt worden door de slijmproductie aan het einde van je darmen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nouja, waar is die min nu weer voor? dit is toch een duidelijk goed antwoord?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
waarschijnlijk de min, omdat in sommige gevallen de anus wordt dicht gemaakt. Dat doen ze alleen als het niet anders kan. Tegenwoordig is het namelijk achterhaald om de anus dicht te naaien als daar geen medische reden voor is.