Kan je de EHEC bacterie aleen krijgen door besmete voedsel?

Kan je de EHEC bacterie alleen krijgen door het eten waar de EHEC bacterie op zit krijgen? Of krijg je het ook bijvoorbeeld bij overdracht? net zo iets als de mexicaanse griep?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten

Het beste antwoord

Nee, er zijn veel meer manieren om besmet te raken. Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieuhygiëne schrijft er het volgende over:

De meeste infecties zijn tot dusverre in verband gebracht met consumptie van onvoldoende verhit (veelal gemalen) rundvlees zoals hamburger en gehakt of rauw rundvlees (filet americain, carpaccio en dergelijke). Naast rundvlees zijn consumptie van melk (ongepasteuriseerd of besmet na het pasteuriseren), andere zuivelproducten, (oppervlakte)water, groenten (onder andere sla, spinazie, radijsjes en andere ontspruitende gewassen) en vruchtensappen geassocieerd met STEC-infecties.

STEC O157 blijkt bijzonder zuurtolerant te zijn: de bacteriën zijn in staat meer dan twee maanden te overleven in gefermenteerde droge worst met een pH van 4,8. Ook is overdracht beschreven door andere producten met een lage pH, zoals dressings en appelcider. Contact met (mest van) besmet vee (denk aan (kinder)boerderij en zwemmen in gecontamineerd water) kan eveneens een besmettingsroute vormen.

Bij zowel sporadische cases als bij explosies speelt besmetting van mens op mens een belangrijke rol. Er moet dan ook in alle gevallen aandacht zijn voor de mogelijkheid van secundaire transmissie. Deze kan plaatsvinden in gezinnen en in kwetsbare groepen met een minder goed hygiënebesef.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

U kunt besmet raken door deze resistente bacterie als deze zich bevindt op groenten of fruit welke niet goed is afgewassen of doorgekookt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De bacterie krijg je niet alleen door te eten. Hij is overdraagbaar via besmette toiletten. Echter moet je dan maar net weten of een toilet besmet is. Dus hygiëne goed in acht nemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan ook als je in aanraking komt met de ontlasting van iemand die besmet is, als die bijv niet z'n handen heeft gewassen na toiletbezoek
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Besmetting van mens op mens kan voorkomen. De bacterie is aanwezig in de ontlasting van mensen die besmet zijn. Bij toiletgebruik kunnen de toiletbril, de spoelknop en andere voorwerpen besmet raken. Door contact met deze voorwerpen kan de bacterie via de handen in de mond van anderen terechtkomen. Zo kan besmetting optreden, vooral in het gezin of in kinderdagverblijven.
Je kan de bacterie ook krijgen door contact met (mest of de huid van) besmet vee en door zwemmen in besmet water in de natuur.