alzenheimer

wat is de reden dat mensen alzenheimer krijgen?
voedsel?
rook?
luchtverontreiniging?
erfelijk?
divers?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Ziekten

Het beste antwoord

Een slechte conditie van het hart en de bloedvaten verhoogt de kans op dementie. Gezond eten, voldoende bewegen en niet roken verkleinen de kans op de ziekte van Alzheimer.

De kans op de ziekte van Alzheimer wordt vergroot door een slechte conditie van het hart en de bloedvaten. Wie veel ongezond vet eet en weinig sport, loopt meer kans op schade aan de hart- en bloedvaten en verhoogt daarmee de kans op dementie.
In tegenstelling wat veel gedacht wordt, verhoogt ook roken de kans op dementie aanzienlijk. Mensen die roken hebben 50 procent meer kans op dementie dan mensen die niet roken. Ook is het belangrijk om sociaal actief te blijven waarbij de hersenen steeds opnieuw geprikkeld worden door bezigheden.

Volgens:
http://www.alzheimer-nederland.nl/informatie/verloop-ziekte/diagnose.aspx

Lees meer:

http://www.alzheimer-nederland.nl/media/1862/Erfelijkheid_en_Risicofactoren.pdf
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik rook nl niet

Andere antwoorden (3)

De belangrijkste risicofactor voor het krijgen van de ziekte van Alzheimer is leeftijd. Vooral ouderen boven de 70 jaar hebben een grote kans op het krijgen van Alzheimer. Daarnaast is de kans op Alzheimer ook iets verhoogd als een eerstegraads familielid (vader, moeder, broer, zus) de ziekte heeft.

Als de ziekte van Alzheimer bij meerdere familieleden voorkomt, is er sprake van een familiaire vorm van Alzheimer. Dit wil nog niet zeggen dat deze vorm van Alzheimer erfelijk is, het kan ook zijn dat deze familieleden aan dezelfde omgevingsfactoren zijn blootgesteld geweest. Er wordt op dit moment nog naarstig gezocht naar de precieze oorzaak van de ziekte van Alzheimer. Er zijn al veel puzzelstukjes bekend, maar het is nog geen eenduidig verhaal.

Wel is bekend dat door de ziekte van Alzheimer zenuwcellen in de hersenen (neuronen) afsterven. Daarbij spelen plaques een essentiële rol. Plaques zijn ophopingen van het eiwit amyloid tussen de zenuwcellen. Door die ophopingen kunnen de zenuwcellen niet meer met elkaar communiceren. Ook ontstaan er afwijkingen in de zenuwcellen zelf. Deze afwijkingen worden ook wel tangles (klitten) genoemd. Dit omdat ze eruitzien als een kluwen van draadvormige eiwitten.

De schade aan de hersencellen ontstaat waarschijnlijk doordat het lichaam met een ontstekingsreactie reageert op de aanwezigheid van de plaques. Het afweersysteem probeert de plaques onschadelijk te maken met giftige stoffen. Dat lukt helaas niet, maar het tast op den duur wel de zenuwcellen aan. Eerst functioneren die niet goed meer. En na verloop van tijd sterven ze zelfs helemaal af.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Veroudering. Dat is en blijft de grootste risicofactor.
Waarom die veroudering soms al vroeg begint is niet bekend. Wel voor sommige soorten dementie (korsakov bijvoorbeeld), maar niet voor Azheimer. Daar wordt op dit moment dan ook ontzettend veel onderzoek naar gedaan.
Het enige dat we op dit moment weten, is dat hersenen die in goede conditie zijn, minder snel verouderen en het ziekteproces dus kunnen uitstellen of vertragen. Meer dan je hersens trainen kun je dus eigenlijk niet doen.

Van verband met voedsel is nog niets bekend, evenmin als milieufactoren. We lijkt er sprake te zijn van een erfelijke component.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Men is er nog niet in geslaagd om de oorzaak van Alzheimer te achterhalen.
Meestal speelt wel de leeftijd een rol en een kleine kans op erfelijkheid of een schedeltrauma.