Kinderzeer of herpes?

Ik heb een gek plekje op mijn kin. Het begon als pukkeltje en is nu een open wondje van ongeveer een halve cm doorsnee. Er komt vocht uit en het korstje is geel. Ook heb ik een bult onder mijn kin (klier?) heeft iemand een tip wat ik hiermee moet?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Ziekten
1.3K

Antwoorden (3)

Ga naar de huisarts!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met een geel korstje erop zou het ook krentenbaard kunnen zijn, zeer besmettelijk. Dus, ook als dat het niet is, gelijk naar de huisarts. Ermee blijven rondlopen lijkt me niet verstandig ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Krentenbaard, ook wel impetigo of kinderzeer genoemd, is een meestal tamelijk onschuldige, maar besmettelijke, infectieziekte die wordt veroorzaakt door bacteriën.

Krentenbaard is een huiduitslag die vaak in het gezicht of de hals begint, maar overal op het lichaam kan optreden, van het behaarde hoofd tot de voetzolen. Aanvankelijk ontstaan bultjes die snel veranderen in blaasjes, die kapot gaan en waaruit dan vrij veel vocht vloeit dat tot honinggele doorzichtige korstjes stolt.

De beste remedie tegen krentenbaard is niet aan de blaasjes krabben, wat door de soms optredende jeuk een probleem kan zijn. Om de jeuk te verminderen kan zinkolie (zinkoxide) op de aangedane plekken helpen, wat als bijkomend voordeel heeft dat de blaasjes sneller indrogen. Krentenbaard geneest met het indrogen doorgaans vanzelf.

Krentenbaard gaat meestal binnen één tot drie weken vanzelf over.

Maar omdat het besmettelijk is kun je het beste een zalfje van de dokter krijgen die ook het besmettingsgevaar verminderd.

En die kan ook een diagnose stellen wat het echt is. Dat kunnen wij hier echt niet hoor!

Dus HUP naar de dokter!!