Ja, om twee redenen:
1. Ze hebben minder ziektes in hun leven gehad waardoor ze nog niet zoveel weerstand hebben opgebouwd.
2. Ze zijn veel lichamelijker. Raken andere kinderen makkelijk aan, zijn dicht bij ze in de buurt. Hoesten elkaar in het gezicht, lopen rond met vieze neuzen zonder te snuiten en niezen zonder hun hand voor hun mond te houden. De kans dat ze besmet worden is dus groter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom die - van mij een + hoor! Lijkt me helemaal goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
van mij ook een plus
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dit klopt toch gewoon.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
voldoende info gegeven!

Andere antwoorden (10)

Oh ja! Het immuunsysteem van een kind is zich nog aan het ontwikkelen en "herkent" nog lang niet alle virussen. Een kind kan wel 10x per jaar verkouden zijn. Is goed, want zo leert het afweersysteem de virussen herkennen en kan hiertegen afweerstoffen maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kinderen zijn meestal minder hygienisch bezig dan volwassenen. Ze raken van alles aan en steken zonder handen te wassen de vingers in de mond. Hierdoor lopen ze meer kans op een virusinfectie.
13 jaar geleden
Jazeker. Het kind heeft nog geen weerstand opgebouwd, hoogstens wat via borstvoeding bij het kind is gekomen. Volwassenen hebben vaak al zoveel varianten van infecties meegemaakt dat dit in hun immuunsysteem zit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kinderen en ouderen wel. De weerstand speelt ook een rol.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is volgens mij groter de kans dat een kind sneller verkoudheden krijgt. Maar sowieso ligt het gewoon aan de weerstand en het weer zelf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, kinderen zijn vatbaarder, maar in tegenstelling tot de voorgaande antwoorden moet ik een aantal belangrijke nuances aanbrengen.

De weerstand speelt nauwelijks een rol namelijk, ook het weer (de kou) speelt geen enkele rol van betekenis.

Ten eerste, de weerstand van een kind is ook al ruim voldoende ontwikkeld, anders zouden niet veel kinderen ooit volwassen worden. Een groot deel van de weerstand is aangeboren, slechts een relatief klein deel wordt later 'aangeleerd'

Ten tweede, er zijn letterlijk honderden virussen die verkoudheid veroorzaken, daar kan je immuunsysteem zich nooit tegen wapenen, je loopt dus altijd risico's tegen een virus aan te lopen dat je systeem niet herkent, of je nu volwassen bent of niet.

Ten derde je krijgt een verkoudheid van een virus en niet van de kou, dus ook dat kan de oorzaak niet zijn.

Dan blijft dus als enige mogelijkheid over dat kinderen vatbaarder zijn omdat er een andere oorzaak voor is en die zal inderdaad te vinden zijn in de manier waarop kinderen dingen doen. Veel meer lichamelijk contact, dicht op elkaar zitten in school, minder hygiënisch handelen etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
toevoeging: tegen iedere virusinfectie die je gehad hebt wordt je immuun, kinderen zijn gewoon nog niet zo veel verkoudheidsvirussen tegengekomen.
Ook wordt door het doormaken van verkoudheden het immuunsysteem van het kind sterker, zodat het 'zwaardere' infecties beter kan doorstaan.
Verkoudheden zijn heel vervelend voor kinderen èn hun verzorgers, maar je moet ze echt niet willen voorkomen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kinderen moeten eerst ziek worden om gezond te worden, klinkt een beetje onwerkelijk, maar is toch wel zo.
Door iedere virusinfectie bouwt een kind zijn weerstand verder op.
Omdat virussen alsmaar weer muteren, zijn het telkens weer voor ons lichaam nieuwe onbekende virussen, dat wil zeggen, we worden er eerst ziek door, dan krijgt ons lichaam het pas door en dan komt het afweersysteem op gang, dus dit is voor kinderen en volwassenen het zelfde.
We lopen allemaal de zelfde kans ziek te worden.
Slecht weer, regen of kou, heeft hier niets mee te maken, zo van onder de douche naar buiten ook niet, zonder jas naar buiten als het koud is, al helemaal niet.
Waarschijnlijk is een kind eerder moe, dan een volwassenen en als een kind moe is, dan is zijn weerstand minder en kan hij sneller een infectie oplopen.
Ook zijn tegenwoordig heel veel kinderen allergisch, dit neemt nog ieder jaar toe, is het kind hierdoor al snotterig, dus niet echt ziek, dan kan een virus makkelijk binnen dringen, de deur staat al op een kiertje.
Veel kinderen worden ook overdreven goed ingepakt door de ouders, jassen, sjaals, handschoenen enz., hierdoor wordt hun lichaam lui, het hoeft immers niet zo veel meer te doen, het kind krijgt het te warm, gaat zweten en kan daarna sterk afkoelen, dit heeft weer invloed op hun weerstand, dus een grotere kans op een besmetting.
Verders is de school de grootste besmettings bron, als een kindje maar hoest, dan is het al te laat en zie je ook vaak, binnen een week de helft van zo'n klas ziek zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat de school de boosdoener is, is een feit. Ik dacht altijd dat kinderen een afweersysteem hebben (tot een bepaalde leeftijd)om virussen te onderdrukken, dat we allemaal de kans lopen om ziek te worden is logisch.
Dat kun je zo in het algemeen niet zeggen.
Kinderen zullen wel vaak met meer kinderen met virussen in contact komen, dus daardoor meer risico op verkoudheden.
Want dat verkoudheidsvirus komt wel ergens vandaan natuurlijk.

En niet "zomaar" van de kou, of van de tocht

Als ik mezelf als voorbeeld neem:
Toen ik in de afgelopen jaren iedere dag met de trein naar het werk ging en dus met heel veel mensen in contact kwam, was ik nog vaker verkouden dan tegenwoordig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja.

Nog geen volledige opbouw van allerlei afweerstoffen
plus de hele winter tussen andere snotterbellen op het schooltje.