Hoelang ben je besmettelijk als je pfeiffer hebt? Kan pfeiffer ook weer genezen worden?

Als je een hoge weerstand hebt kan je dan ook pfeiffer krijgen

tja een beetje veel vragen maar ik wou alles in 1 keer doen

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
11.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wist je trouwens dat 80% van de mensen het virus gewoon meedraagt zonder er last van te hebben?
er zijn dan slechts een paar mensen die de ziekte ook echt krijgen.

Antwoorden (2)

Hoe lang ben je besmettelijk als je Pfeiffer hebt (gehad)?

Ook hierover verschillen de meningen. In ieder geval is zeker dat je het meest besmettelijk bent in de incubatietijd. Dat is de tijd dat je al wel besmet bent met het virus, maar er nog geen last van hebt. De incubatietijd is 4 tot 6 weken. Daarna neemt de 'besmettelijkheid' af, maar het virus blijft nog wel in de keel 'zitten'. Dan kan je nog een aantal jaar anderen besmetten (of zelfs je hele leven, maar dat is dus niet helemaal duidelijk).

Hoe zit het eigenlijk met je bloed?

Wanneer je een pfeiffer-infectie hebt, worden er door het afweersysteem anti-lichamen gemaakt. Deze anti-lichamen onderdrukken het virus en beschermen het lichaam tegen een eventuele nieuwe pfeiffer-infectie. Eerst worden antistoffen van de klasse M aangemaakt (IgM). Deze gaan 'vechten' tegen het virus. Het virus trekt zich op een gegeven moment terug, waardoor deze antistoffen (IgM) niet meer nodig zijn. De ziekteverschijnselen zijn dan in principe verdwenen.
Het pfeiffer-virus blijft in het lichaam aanwezig, maar zal in principe niet meer actief worden. Als reactie op dit 'slapende' virus blijft het lichaam antistoffen produceren. Deze zijn van klasse G (IgG) en blijven veel langer (soms jaren) aanwezig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bent het meest besmettelijk tijdens de incubatietijd, dat is de tijd voordat je daadwerkelijk Pfeiffer krijgt (4-6 weken daarvoor). Daarna zijn de meningen verschillend. De meeste mensen zeggen dat het virus in je keel blijft zitten, misschien wel je hele leven lang of in ieder geval wel een paar jaar. Maar anderen zeggen dat het veel sneller weg is.

Exact weet niemand het dus, maar ik zou ik als jou was na een maand of 2 gewoon normaal doorleven zoals je deed. Dan moet het virus in ieder geval al heel erg zwak zijn geworden en niet zo snel meer overdraagbaar zijn. Maar als je het wat zekerder wilt weten, moet je het even aan je arts vragen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Iedereen kan Pfeiffer krijgen, ook mensen met een hoge weerstand.