Waaraan is een beginnende artrose aan de heup te herkennen?

Het gaat hierbij niet om uitleg van de aandoeningen of aandragen van oplossingen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.1K

Antwoorden (5)

Beginnende artrose uit zich meestal door een vaag, vermoeid gevoel in de heup, wat later kan overgaan in een zeurende pijn. Deze pijn kan uitstralen naar de knie, waardoor soms de oorzaak in eerste instantie in de knie wordt gezocht.
Verder is stijfheid bij het opstaan kenmerkend, welke in de loop van de dag minder wordt. Artrose kan ook een bewegingsbeperking veroorzaken, met name bij het buigen van de heup, maar ook met lopen. Wanneer er scherpe randjes aan de heupkom ontstaan, kan het gewricht blokkeren, wat een felle pijn met zich meebrengt.
Wanneer deze verschijnselen optreden, is er echter al sprake van behoorlijke slijtage.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kenmerkend bij heuparthrose (coxarthrose)zijn;
-pijnklachten in de liesregio
-moeizaam uit bed / stijf gevoel in de heup
-moeizaam lopen (kortere pas maken)
-afname van mobiliteit (mn been naar binnendraaien, strekken en buigen)

Goed behandelbaar middels manueel therapie!

Voor meer info zie;
http://coxarthrose.nl/?pid=250

Toegevoegd na 1 minuut:
en deze bron. Zit wel wat terminologie in.
http://coxarthrose.nl/pdf/Indicatiestelling%20aanwezige%20coxarthrose.pdf
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beginnende artrose is het beste te herkennen op een rontgenfoto. Er zijn meerdere aandoeningen die soortgelijke klachten geven, heb ik zelf ondervonden. Om het zeker te weten, moet je een foto laten maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jahaa, lekker minnen! Ik heb 2 maanden rondgelopen met een zere heup en hele volksstammen met artrose in de familie, dus ik zag de bui al helemaal hangen. Na een rontgenfoto bleek dat er aan de heup niks te zien was. De fysio constateerde dat er een pees-uiteinde ontstoken was. Ik had exact de klachten die hierboven beschreven staan. Na 6 (pijnlijke) behandelingen bij de fysio was ik van m'n klachten af.
Bij mij bleek het voor het eerst door de pijn die het mij 'schonk'

Ook puur toevallig kan het ontdekt worden als er röntgenfoto's gemaakt worden van de omgeving waar de artrose bezig is te ontstaan.

Maar pijn zal doorgaans de eerste indicatie van artrose zijn.

Gr. Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom denk je aan artrose?
Het kan wel iets heel anders zijn!

De arts zal door middel van vragen (anamnese) en lichamelijk onderzoek meestal de diagnose artrose kunnen stellen.

Wanneer de klachten of de beperkingen toenemen, kan de huisarts een röntgenfoto laten maken.

Artrose is niet vast te stellen door middel van bloedonderzoek. De arts kan wel bloedonderzoek uitvoeren om andere oorzaken zoals artritis of jicht uit te sluiten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van mij een + want je hebt volkomen gelijk.