Is het waar dat je van 25 paracetamollen overlijd. ?

Iemand vertelde mij vandaag dat als je 25 paracetamollen ineen keer inneemt dat hè dan binnen 7 dagen dood bent. Klopt dit of is het broodje aap.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als pijnbestrijding mag je er maar maximaal 8 per dag.
25 lijkt me dus niet erg gezond.
Maar waarom zou iemand dat willen weten?
Cryofiel
13 jaar geleden
't Is wel de optimale vorm van pijnbestrijding...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
niet echt, leververgiftiging kan zeer pijnlijk zijn en daar helpt geen pilletje tegen.

Het beste antwoord

Giftigheid

Beschadiging van de lever kan optreden na de inname van een enkele dosis van 10 tot 15 gram paracetamol. Een
leververgiftiging kan zeer pijnlijk zijn en een aantal dagen duren. Inname van een enkele dosis van 20 tot 25 gram kan fataal zijn.Anderzijds zijn er ook gevallen bekend waarbij de inname van een enorme hoeveelheid paracetamol niet tot leverschade leidde. Bij een eenmalige inname van meer dan 70mg/kg (ongeveer 5 gram voor volwassenen) zijn de nadelige effecten al te verwachten. Met 140mg/kg (circa 10 gram voor volwassenen) wordt er matig ernstige leverschade gezien, en bij 200mg/kg (ongeveer 14 gram voor volwassenen) is dit al ernstige leverschade. De absolute hoeveelheden zijn voor kinderen lager dan hier vermeld. Ook dagelijks gebruik van de normale dosering kan uiteindelijk leiden tot leverschade. Vuistregel ter voorkoming van schadelijke effecten (met name van de lever): niet meer dan 4 gram paracetamol per dag.

Overdosering

Een overdosis paracetamol kan, indien er tijdig (binnen acht uur) wordt ingegrepen, door een arts behandeld worden met acetylcysteïne (Lysomucil, Fluimucil)). De acetylcysteïne vermindert de vorming van schadelijke paracetamolmetaboliet N-acetylparabenzochinonimine. Deze metaboliteit is verantwoordelijk voor hepatotoxiciteit (leververgiftiging). Geactiveerde kool gecombineerd met het laxeermiddel natriumsulfaat vermindert de opname van paracetamol in het lichaam, maar is enkel van nut wanneer het binnen vier tot zes uur na inname gegeven wordt. Wanneer de patiënt binnen twee uur behandeld wordt, is maagspoelen ook nog een goede remedie. Het zorgt ervoor dat het nog aanwezige paracetamol in de maag en darmen zo snel mogelijk het lichaam verlaat, waardoor er niet nog meer paracetamol opgenomen kan worden.
Bronnen:
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kortom?? (dat zeggen we vaak tegen mij schoonvader als ie weer een heel lang verhaal heeft verteld dat in 1 zin is samen te vatten) ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben ook niet blij met zo'n stuk kopie van wiki.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
daarom deed ik er ook iets langer over..

Andere antwoorden (4)

Ha, die Baileyisme;

Als het al waar zou zijn dat zo'n dosis pijnstillers dodelijk is dan zou dat toch op heel korte termijn moeten zijn en niet pas na een week. Ik geloof er dan ook niet in dat zo'n simpel middel zulke effecten kan hebben zonder met andere dingen (zoals veel alcohol) gelijktijdig te worden ingenomen.

Toegevoegd na 9 minuten:
Let wel: het gaat hier niet over 25 tabletten, maar 25 gram pure werkzame stof. En bij ontdekking van zo'n zware overdosering binnen acht uur is er behandeling van de vergiftiging mogelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, want dan zou het niet vrij te koop zijn.

Maximale dosis per dag (=24 uur) is 6 tot 8x 500 mg voor de tabletten (bij chronisch gebruik 6x 500mg),

Er dient een periode van minimaal 3-4 uur tussen de doseringen in te zitten. In de bijsluiter staat meestal een dosering van maximaal 6x 500 mg of 3x 1000 mg aangegeven. Bij normaal gebruik wordt paracetamol als een veilig middel beschouwd.

8 x 500 mg = 4 gram.
Beschadiging van de lever kan optreden na de inname van een enkele dosis van 10 tot 15 gram paracetamol.
Anderzijds zijn er ook gevallen bekend waarbij de inname van een enorme hoeveelheid paracetamol niet tot leverschade leidde.
En zeker niet tot de dood.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beetje gevaarlijk wat je zegt,
er zijn vele medicijnen vrij te koop, die gevaarlijk zijn bij te grote doseringen. (en dan heb ik het niet over belachelijke hoeveelheden)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De vraag is of je van 25 paracetamoltabletten dood gaat.
Het antwoord is nee, over het algemeen niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
over het algemeen niet, dat klopt, maar je redenatie die is gevaarlijk. tevens geen je halve informatie, want een enorme hoeveelheid is normaal gesproken wel dodelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
geen=geef
Ja, maar niet altijd en 25 stuks is daarvoor aan de lage kant (als je 500mg per pil rekent, 20 tot 25 gram kan fataal zijn)
Sowieso niet aan te raden want het kan zeer pijnlijk worden:

van wiki:
Beschadiging van de lever kan optreden na de inname van een enkele dosis van 10 tot 15 gram paracetamol. Een leververgiftiging kan zeer pijnlijk zijn en een aantal dagen duren. Inname van een enkele dosis van 20 tot 25 gram kan fataal zijn.[9]Anderzijds zijn er ook gevallen bekend waarbij de inname van een enorme hoeveelheid paracetamol niet tot leverschade leidde.[10] Bij een eenmalige inname van meer dan 70mg/kg (ongeveer 5 gram voor volwassenen) zijn de nadelige effecten al te verwachten. Met 140mg/kg (circa 10 gram voor volwassenen) wordt er matig ernstige leverschade gezien, en bij 200mg/kg (ongeveer 14 gram voor volwassenen) is dit al ernstige leverschade. De absolute hoeveelheden zijn voor kinderen lager dan hier vermeld. Ook dagelijks gebruik van de normale dosering kan uiteindelijk leiden tot leverschade.[11] Vuistregel ter voorkoming van schadelijke effecten (met name van de lever): niet meer dan 4 gram paracetamol per dag. [12]
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je overlijd er niet aan maar je kan je lever zwaar beschadigen.
paracetamol is troep en je mag er officeel 6 per dag maar dat is zelfs al slecht..

Toegevoegd na 6 minuten:
ik heb het zelf meegemaakt maar ik heb er niks aan overgehouden gelukkig maar had de 16 en geen 25.. je komt wel aan een infuus te liggen en ze houden je goed in de gaten leegpompen hoeft ook niet altijd omdat je egt wel gaat braken en dan is het meeste eruit.