Mag je bij een te lange wachttijd naar een ongecontracteerde zorgaanbieder?

Ik dacht te hebben gelezen dat als het omzetplafond bij de aanbieder (met contract) waar je door je huisarts naar bent verwezen bereikt is, je ook naar een aanbieder zonder contract mag. Klopt dit? Het kan ook over het overschrijden van de treek-normen gaan.

P.s. het gaat niet alleen om wat in de polisvoorwaarden staat, maar ook hoe dit in de zorgverzekeringswet is geregeld.

een jaar geleden
1K
SimonV
een jaar geleden
"Contact opnemen met je zorgverzekeraar: die kan voor je uitzoeken of je terecht kunt bij een andere zorgaanbieder in de buurt die de nodige zorg kan leveren. "
Zie:
https://www.zorgwijzer.nl/faq/omzetplafond
Inekez1
een jaar geleden
Als bij een zorgverlener met contract het omzetplafond is bereikt, dan mag die zorgverlener daarna nog zorg leveren tegen de voorwaarden van zorgverleners zonder contract. In dat geval maakt het qua vergoeding niet meer uit of je naar een zorgverlener met of zonder contract gaat. Hoeveel je zelf moet bijbetalen hangt af van het tarief van de zorgverlener. Het is niet zo dat als bij zorgverlener-met-contract het plafond is bereikt, dat je dan ineens bij zorgverlener-zonder-contract de volledige vergoeding krijgt.

Antwoorden (1)

Het staat je volledig vrij om naar de zorgverlener te gaan die je zelf wilt. Dat is bij wet geregeld.

MAAR. Een zorgverzekeraar kan bepalen wanneer zorg wel of niet door die betreffende zorgverzekeraar vergoed wordt. Dat staat in de polisvoorwaarden wat er dan gebeurd wanneer een zorgverlener geen contract heeft met die zorgverzekeraar.

Een huisarts verwijst je door. Vaak hebben die een lijst van waar je moet zijn voor welke klacht. Huisartsen hebben echter geen inzicht in wie contracten heeft bij welke zorgverzekeraar. Een huisarts kan je dus onmogelijk doorverwijzen naar een plek waar je als verzekerde zeker weten terecht kan. Daar moet je dan inderdaad zijn bij de zorgverlener zelf. Als zij hun omzetplafond bereikt hebben, kan je contact opnemen met je verzekeraar om te zien waar je wel terecht kan. Helaas is de hele zorg nog steeds overbelast en zijn wachtlijsten helaas meer regel dan uitzondering.
Thecis
een jaar geleden
goev
een jaar geleden
Bedankt voor uw reactie, maar het is weer geen antwoord op mijn vraag. Mijn vraag gaat over de rechten die hebt als patiënt. De zorg die de verzekeraar heeft ingekocht is mijns inziens niet van voldoende kwaliteit. Zie onder andere
https://kennisbank.patientenfederatie.nl/app/answers/detail/a_id/525/~/zorgplicht-zorgverzekeraars