Waarom zijn het juist de alcoholistische zwervers die in de winter doodvriezen?

Elke winter sterven honderden Russen door de kou, meestal alcoholistische zwervers (verslaafd aan de Wodka). Ze vriezen dood en sommigen verdwijnen dan in de sneeuw die vervolgens maandenlang op hen neerdaalt. In april, als het snel begint te dooien, komen al deze lichamen die zich sinds november hebben opgestapeld in een keer tevoorschijn.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

Alcohol is een vaatverwijderaar. Hierdoor neemt het bloedvolume direct onder de huid toe, waardoor het warmer aanvoelt.
Wanneer dit echter gebeurt, wordt vernauwing van bloedvaten voorkomen. En juist die vernauwing helpt je om in de vrieskou warm te blijven. Zo koel je sneller af dan wanneer je geen alcohol gebruikt.
SimonV
4 jaar geleden
Inekez1
4 jaar geleden
+ Daar komt bij dat door overmatig alcoholgebruik de hersenen niet meer goed werken en/of men te wankel op de benen staat om nog te lopen. Een nuchter mens zou bedenken dat het te koud is om stil te zitten en proberen zoveel mogelijk in beweging te blijven en een warmere plek opzoeken. Door het alcoholgebruik voelt men zich redelijk warm op het moment dat er gedronken wordt. Dan valt zo'n zwerver in slaap en binnen een paar uur is het lichaam te ver afgekoeld om nog te kunnen functioneren. De zwerver blijft dus liggen en koelt nog verder af, tot het kritieke punt dat hij in coma raakt en vervolgens bevriest.