Die kans is zeer,zeer klein:
Tijdens het maken van een CT-scan van het hoofd wordt röntgenstraling gebruikt. Deze straling kan chemische reacties in je lichaam veroorzaken, waarbij het DNA kan beschadigen. Deze beschadigingen kunnen leiden tot mutaties, wat soms weer kan leiden tot kanker. Hiervoor zijn echter grote hoeveelheden straling nodig. Dit gebeurt dus zelden.
Hoe klein deze kans ook is, de arts neemt altijd het zekere voor het onzekere. Hij alleen onderzoek doen als het risico kleiner is dan de voordelen. Het belangrijkste voordeel is namelijk, dat je ziektes als kanker en longontsteking juist in een vroeger stadium kunt ontdekken.
fremar